I ett samarbete mellan Nobina, Malmö stad och Skånetrafiken har Nobina beställt 15 så kallade superbussar för trafik i Malmö från juni 2014.
Bussarna ska sättas in på sträckan Stenkällan-Västra hamnen där det idag inte går att köra fler bussar samtidigt. De nya bussarna är längre vilket gör det möjligt för fler resenärer att resa på sträckan.
Bussarna huvudsakligen att köras i särskilda busskörfält med signalprioriteritet, vilket ska ge kortare körtider, högre reskomfort samt god framkomlighet även i rusningstrafik. Därmed minskar även restiden. Restiden kortas även genom att bussen kommer att utrustas för av- och påstigning i samtliga dörrar, vilket gör att stoppen vid hållplats blir så korta som möjligt. Planen är att bussarna ska gå i 5-minuterstrafik. Detta är starten för ett helt nytt busskoncept för Malmö stad där man siktar på ett snabbare flöde i kollektivtrafiken.
Busstypen heter Van Hool ExquiCity och är en 24 meter lång dubbelledad buss (de längsta bussar Nobina kör i Malmö idag är 18 m långa ledbussar). Utmärkande för de nya bussarna är en klart futuristisk design samt bland annat bra tillgänglighet med lågentré. Kortläsare/biljettmaskiner kommer att finnas i anslutning till samtliga fyra dubbeldörrar och resenärerna kan gå ombord vid valfri dörr.
Bussen är en gashybrid och kommer att köra på en kombination av biogas samt uppladdningsbara batterier som laddas vid inbromsning. Bussarna är Euro6, vilket innebär avsevärd mindre miljöpåverkan. Bussarna beställs och ägs av Nobina för trafik i Malmö enligt uppdrag från Skånetrafiken.