SAS har fått klart med nya lån på 3,5 miljarder kronor. Marktjänsten och ett norskt dotterbolag säljs, 800 jobb försvinner och förhandlingar om lönesänkningar inleds.
Men några statliga pengar blir det inte.
SAS överenskommelse med långivarna innebär att befintliga krediter på 3,1 miljarder ökar till 3,5 miljarder kronor. Samtidigt förlängs de till sista mars 2015. Bolaget vill också inom kort börja förhandla om kollektivavtalen med de anställda, enligt ett pressmeddelande.
Personalens ersättningar sänks, och nya pensionsvillkor finns också med i sparpaketet, skriver SAS. Samtidigt ska företaget göra sig av med 800 anställda. I sparplanen ingår också centralisering av administrativa tjänster till Stockholm.
SAS vd Rickard Gustafson ställer ultimatum till facken.
"Detta är vårt "final call", om vi ska finnas kvar. Vi har fått denna sista chans att starta om och genomföra dessa fundamentala förändringar. Jag vet att vi kräver mycket av våra medarbetare, men det finns ingen annan väg. Jag hoppas att våra lojala och dedikerade medarbetare har viljan att kämpa för att SAS ska överleva och därmed säkra våra arbetsplatser", skriver han i ett pressmeddelande.
Till TT säger Gustafson att lönerna för personalen kommer att sänkas med upp till 15 procent. Själv går han ner 20 procent i lön. För resten av ledningsgruppen sänks lönerna med mellan 15 och 23 procent, säger Gustafson.
Robert Gustafsson, ordförande för SAS-sektionen i Svensk Pilotförening är försiktigt positiv till planen. Men han är kritisk till hur kraven framförts.
-På vårt område har man ställt ultimativa krav och det accepterar vi inte, säger han.
Gustafsson anser att ledningen gömmer sig bakom ägare och banker som får diktera villkoren.
Sparpaketet innebär också att marktjänsten säljs liksom norska regionala flygbolaget Wideröe.
Låneuppgörelsen har gjorts med sju långivare. SAS huvudägare, norska, danska och svenska staten samt Wallenbergsfären, är med i låneuppgörelsen.
Uppgörelsen förutsätter godkännande av nationella parlamenten och att facken går med på nya kollektivavtal.
Svenska staten skjuter däremot inte till några pengar. "Kreditfaciliteten är ett lånelöfte och inte ett tillskott av kapital", skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Regeringen vill sälja sin del i det krisdrabbade flygbolaget. "Regeringens ambition är fortsatt att hitta en annan ägare till SAS. Den nya affärsplanen gör SAS mer attraktivt för en potentiell köpare, och ökar därmed möjligheterna för staten att minska ägandet i bolaget", enligt pressmeddelandet.
Totalt sett ska SAS spara tre miljarder kronor, varav hälften beräknas nås det kommande räkenskapsåret. Dessutom ska de planerade försäljningarna inbringa tre miljarder kronor, hoppas bolaget.
Finansmarknadsminister Peter Norman (M) ska personligen ha kontaktat bankernas styrelser för att förmå dem att gå med på förlängningarna. Norman har avböjt att kommentera uppgifterna kring SAS, men har utlyst en pressträff klockan tio.
-Staten är som ägare positiv till den affärsplan som SAS-ledningen lagt fram för att stärka företagets lönsamhet. Vi vill gärna bidra till att säkra koncernens möjlighet att genomföra den nya planen, säger Norges närings- och handelsminister Trond Giske (Arbeiderpartiet) enligt NTB.
Han tycker också att försäljningen av Wideröe, som flyger på en rad norska orter med få kommunikationer, är bra för bolaget och landet.
Som bolaget tidigare meddelat ökade vinsten under tredje kvartalet med nästan 300 miljoner kronor till 568 miljoner kronor före skatt. Intäkterna ökade med närmare en halv miljard till 11,1 miljarder kronor.
Däremot var kassaflödet från den löpande verksamheten negativ, minus 123 miljoner kronor, enligt kvartalsrapporten.
SAS har även satt upp nya finansiella mål. Rörelsemarginalen, rörelseresultat i förhållande till försäljning, ska från och med räkenskapsåret 2014/2015 överstiga åtta procent.
Den finansiella beredskapen ska uppgå till minst 20 procent, räknat som likvida medel och tillgängliga krediter i förhållande till fasta kostnader. Soliditeten ska enligt målen överstiga 35 procent.
Fakta:
Den 30 oktober handelsstoppades SAS-aktien tillfälligt. Det det framkom då att flygbolaget ska spara tre miljarder kronor och sälja tillgångar värda ytterligare cirka tre miljarder.
Bolagets kvartalsrapport skulle ha offentliggjorts redan i torsdags men försenades enligt SAS på grund av pågående förhandlingar med långivare.
SAS förra sparprogram, Core SAS, innebar att 4 600 jobb försvann i bolaget mellan 2009 och 2011.
(TT)