Bra flyt för batteridriften på Stena Jutlandica  

Batteridriften på Stena Lines färja Stena Jutlandica har nu varit igång i en månad. Erfarenheterna från den första tiden överträffar förväntningarna.

– Det är mycket spännande att vi nu är igång med eldrift på Stena Jutlandica. Det här projektet är en viktig del av vårt målmedvetna arbete att hitta sätt att minska vår påverkan på miljön. I takt med att både storleken och kostnaden på batterier minskar blir batteridrift ett högintressant alternativ till traditionella drivmedel för sjöfarten eftersom utsläppen skulle kunna elimineras helt i framtiden, säger Stena Lines Hållbarhetschef Erik Lewenhaupt.

Stena Lines projekt med att konvertera färjan Stena Jutlandica, som trafikerar linjen Göteborg-Frederikshavn, till ett batterihybridfartyg genomförs i flera steg.

 

I det första steget, som nu är igång, handlar det om att koppla på eldrift för minskad användning av dieselgeneratorer samt för manövrering och bogpropellrar när fartyget lägger till i hamn. I steg två kopplas batteridrift till två av de fyra huvudmaskinerna vilket innebär att Stena Jutlandica kan drivas på el inomskärs cirka 10 sjömil ut till Vinga. I steg tre är batteri kopplat till alla fyra huvudmaskiner och fartyget kan köra cirka 50 sjömil på el mellan Sverige och Danmark.