Bonus-malus ger stort avtryck på fordonsmarknaden

Bild: Power Circle.
Bild: Power Circle.

Det är två månader sedan bonus-malus för nya personbilar och lätta lastbilar infördes i Sverige, något som gett stort avtryck på fordonsmarknaden. I juli noterades rekordökning för laddbara bilar, och nya siffror från Power Circles statistikdatabas ELIS visar att augusti var lika bra.

Under augusti tillkom 2 170 laddbara bilar. Sammanlagt fanns i slutet av augusti 60 256 elbilar och laddhybrider. Samtidigt reviderar Power Circle sin prognos för helåret 2018 till följd av biltillverkarnas problem att möta efterfrågan på laddbara bilar.

Marknaden för laddbara bilar fortsätter att öka i rekordtakt. Efter rekord i juli kom siffrorna för augusti in på samma nivå, med en bils skillnad. Under månaden ökade antalet laddbara bilar med 2 170 stycken till totalt 60 256. Sett till marknadsandel i nybilsförsäljningen placerar sig Sverige på en tredjeplats i Europa, med Norge som ohotad etta och Island på andraplats.

- Bristande tillgång skapar ny osäkerhet på marknaden. Det försvårar investeringsbeslut för företag och personer som vill göra klimatsmarta val och köpa bonusbilar, fördröjer utvecklingen av andrahandsmarknaden där många privatpersoner köper sina bilar och ytterst hindrar det omställningen av personbilsflottan, fortsätter Olle Johansson.

Jämfört med samma månad föregående år har den publika laddinfrastrukturen ökat med 50 procent och omfattar nu 5 602 laddpunkter fördelat på 1 446 laddstationer. Antalet laddpunkter i förhållande till antalet laddbara bilar (CPEV) ligger på 0,09, vilket innebär att det finns färre än en publik laddpunkt per tio laddbara bilar i Sverige.

Det finns totalt 71 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 16 kommuner. Flest elbussar finns just nu i Eskilstuna kommun.

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S (3 342 st) samt Nissan Leaf (3 003 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (11 278 st) och Mitsubishi Outlander PHEV (8 143 st) vanligast.