”MP har inte ens lappat och lagat skånsk infrastruktur”

Malmö C. Foto: Christer Wiik

Miljöpartiet har nu presenterat ett förslag om en stor satsning på tåg i Skåne. Ledande liberala företrädare i Skåne är kritiska till hur Miljöpartiet under mandatperioden låtit infrastrukturen i Skåne fallera och menar att satsningar på underhåll av infrastruktur i Skåne borde ha kommit mycket tidigare.

– Miljöpartiet sitter vid makten i Malmö, Lund, Helsingborg, Region Skåne och i regeringen. De har haft fyra år på sig att göra något åt infrastrukturen i Skåne, men situationen har bara blivit värre och värre. Jag tycker deras förtroende i denna fråga är förbrukat, säger Gilbert Tribo (L), gruppledare i Region Skåne.

Nyligen presenterade den rödgröna regeringen den nya infrastrukturpropositionen med satsningar på infrastruktur i Sverige. Trots de senaste veckornas tågkaos tilldelas Skåne fortfarande förhållandevis liten del av kakan. Underhållet av den skånska järnvägen är fortfarande mycket svagt.

– Först nu vaknar Miljöpartiet och talar om att det måste satsas och att det inte längre går att lappa och laga. Men Miljöpartiets regering har ju inte ens lappat och lagat Skånes befintliga infrastruktur. Underhållet av den skånska järnvägen är uselt. De senaste veckornas tågkaos är väl ett bra bevis på det, säger Mats Persson (L), ekonomisk politisk talesperson för Liberalerna och riksdagsledamot från Lund.

Liberalerna framhäver att Miljöpartiets förslag om Skånepaket inte går att genomföra om man samtidigt ska ha höghastighetståg. Satsningarna i Miljöpartiets Skånepaket löser heller inte dagens problem i Skånsk infrastruktur. Simrishamnsbanan, som inte ens är byggd än, hjälper inte den strandade resenären mellan Hässleholm och Kristianstad. 

Liberalerna kräver istället en akut kriskommission för infrastrukturen i Sverige, samt en regeländring som möjliggör förskottering av medel för tidigareläggande av järnvägsunderhåll och nyinvesteringar i infrastrukturen i Skåne.

Skåne behöver en tågtrafik som fungerar för pendlare. En sådan skulle också göra stor skillnad för alla som bor i regionen och för tillväxten. Det eftersatta underhållet märks som inställda, försenade och evakuerade tåg. Arbetspendlingen i hela södra Sverige bryter ihop och fler kommer välja att ta bilen.