Under det första kvartalet 2018 installerar Nettbuss Bus4You ett säkerhetssystem med trötthetsvarnare i sin busspark – i enlighet med Riksdagens nollvision att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken. Först ut är de åtta nya bussarna på Oslo–Arlanda–Stockholm-linjen där trötthetsvarnarna med ny ögonscanningsteknik prövas. Om de uppfyller bolagets högt ställda säkerhetskrav kommer alla bussar utrustas med den nya tekniken inom ett år.
Anna Anund är forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och har samlat kunskap om potentialen hos olika åtgärder för att minska förartrötthet under körning. Hon är positivt inställd till att Nettbuss Bus4You installerar trötthetsvarnare ombord på bussarna.
– Åtgärder i form av tekniska lösningar, som trötthetsövervakningssystem, har sannolikt god effekt för vakenhetsnivån, bekräftar Anna Anund.
Först ut med den nya tekniken är linjen mellan Oslo–Arlanda–Stockholm.
– Vi har valt att satsa på trötthetsvarnare eftersom vi har mycket nattrafik, i synnerhet till Arlanda flygplats. Vi är fullt medvetna om det generella problemet med mobilanvändande i trafiken och därför väljer vi ta ett steg mot ökad säkerhet på våra svenska vägar i samhället, säger Robert Nyberg vd Nettbuss Travel.
Säkerhetssystemet utgörs av en kamera som sitter på ratten kopplad till förarsätet. Om kameran registrerar avvikande rörelsemönster hos föraren, som skulle kunna tyda på trötthet eller bristande koncentration, vibrerar sätet. Samtidigt skickas en signal till trafikledningen som kan kontakta föraren. Bevakningssystemet är i drift dygnet runt, sju dagar i veckan. Tekniken kallas MagicEye och levereras av Datik. Trötthetsvarnarna är en förbättring av bolagets befintliga bevakning som pågår dygnet runt.