Van Hool bygger ny bussfabrik i Alabama

Liksom bussar för kollektivtrafik, måste transportinfrastrukturprojekt byggda med järn, stål vara tillverkade i USA. Detta gäller för alla masstransitrelaterade upphandlingar värda över 100 000 dollar och som finansieras åtminstone delvis av federala bidrag. Detta inkluderar motorvägar, broar, flygplatser och tunnlar. Foto: Van Hool

Under den senaste internationella bussutställningen UMA, som hölls i San Antonio tidigare i januari, meddelade den belgiska bussfabrikanten Van Hool att företaget kommer att bygga en bussfabrik i delstaten Tennessee.

Fabrikens uppgift blir att producera bussar speciellt för kollektivtrafik. Anläggningen ska vara redo att rulla ut de första bussarna inom cirka åtta månader.

Busstillverkaren Van Hool har redan länge varit aktiv på den amerikanska marknaden. Enligt företagets representanter är man marknadsledare i USA sedan 2015 med en andel på cirka 35 procent.

Van Hools bussar har hittills levererats från Europa, där de produceras i Koningshooikt (Belgien) och i Makedonien, men på grund av lagen Buy American Act är det omöjligt att använda samma okomplicerade sätt att importera bussar till den amerikanska kollektivtrafiken. Enligt lagen måste tillverkaren använda komponenter som är tillverkade i USA för 70 procent av fordonets värde.

Bussarna för den amerikanska marknaden kommer att tillverkas i en fabrik som är en kopia av den makedoniska Van Hool-anläggningen, som enligt företagsledningen fungerar tillfredsställande.

Källa: Van Hool