Finnair använder Amadeus nya API för e-handel, för att förenkla bokningsprocessen för sina kunder på samtliga online-plattformar. Finnairs hemsida och mobilapplikation står för en fjärdedel av flygbolagets försäljning och utgör bolagets viktigaste försäljningskanaler.
- Vi vill göra kundernas köpupplevelse trevligare och mer intuitiv, säger Jaron Millner, Vice President of Direct Business på Finnair. Amadeus Digital API ger oss den flexibilitet vi har letat efter och hjälper oss att utveckla bokningsupplevelsen tillsammans med våra kunder, för att hitta det boknings- och köpflöde som passar dem bäst.
Varukorgar och köpsessioner kommer nu att vara öppna i flera månader, vilket innebär att resenärer kan påbörja sitt köp på m.finnair.com, när som helst stänga sessionen, för att sedan återuppta den och slutföra sin bokning. I framtiden kommer det även att vara möjligt för Finnairs kunder att komma åt sin varukorg från olika enheter.
- Detta API utvecklades som ett direkt svar på flygbolagens behov och gör det möjligt för bolagen att utforma och bygga det bokningsflöde som de vill ha, helt i linje med vad dagens resenärer förväntar sig, säger Manuel Midon, Head of Airlines in Northern & Western Europe för Amadeus Airlines.
Finnair och Amadeus agila arbetssätt har möjliggjort en snabb leverans av den nya e-handelslösningen, eftersom de har haft möjlighet att anpassa lösningen under utvecklingsprocessen.