Det tar 15 sekunder att tanka Genèves nya elbussar

Elbussprojektet kommer att minska koldioxidutsläppen med 1000 ton per år. Foto: ABB

Snart kommer en ny elektrisk busslinje att förena Genèves flygplats med stadens förorter. Genève kommer att sätta in ett dussintal elbussar i trafik efter att ha kommit överens med  ABB om inrättandet av ett nätverk för "flash-laddning". 

Batterierna snabbladdas vid vissa hållplatser genom att en laserstyrd arm automatiskt ansluter upp bussen mot laddstationen under tiden som passagerarna går av och på bussen. Den tiden måste räcka för laddningen.

Bussarnas elmotorer drivs helt och hållet av batterier. Det finns inga luftledningar som ger ström till bussarna. Kontraktet som slöts mellan Transports Publics Genevois (TPG) och ABB är värt över 16 miljoner dollar. ABB kommer att samarbeta med schweiziska busstillverkaren HESS. Bussarna kommer att användas för en rutt som förbinder Genèves flygplats med nybyggda förorten Praille-Acacias-Vernet, där det för närvarande byggs cirka 11 000 bostäder och arbetsplatser för 11 000 arbetare och anställda.

Linjen beräknas betjäna drygt 10 000 passagerare per dag och kommer att omfatta 13 stationer med "flash-laddning". Vid varje station kommer bussens batterier att laddas på 15 sekunder. Laddningen på 600 kilowatt ger tillräckligt med energi för att bussen ska nå fram till nästa station. 

Projektet kommer att minska koldioxidutsläppen med så mycket som 1000 ton per år jämfört med dieselbussar. Förutom att bygga laddningsnätet kommer ABB att leverera takmonterade batterienheter för energilagring. ABB har arbetat med snabbladdning för personbilar under flera år och har snabbladdningsteknik för alla standarder som finns på marknaden i dag.