Biodieseltåg testkörs på Inlandsbanan

Foto: Inlandsbanan/Sverker Berggren

Oktanol och RME utgör tillsammans det nya bränslet, Verdis Polaris Vintra, vilket ger ett vässat biobränsle som dessutom breddar basen av råvaror till biobränsletillverkning. Bränslet är tillverkat av rapsolja samt metanol och oktanol, som båda kommer från svensk skogsråvara.

Detta nya bränsle har Inlandsbanan blivit erbjuden att vara med och verifiera. Projektet innebär att ett T44 lok ska testköras under åtta veckor på det nya bränslet med 2 procent oktanol inblandat. Till hösten kommer nästa steg då blandningen kommer att ligga mellan 9-30 procent oktanol.

Projektet drivs av Perstorp BioProducts och Energifabriken AB tillsammans med utvalda transportörer som är föregångare inom förnybara drivmedel: Ernst Express, Helgenäs Transporter och Inlandsbanan.

- I den första fullskaletesten är 10 procent av råvarorna skogsbaserade.Bränslet klarar dagens biodieselstandard och kan därmed användas i en vanlig biodieselanpassad dieselmotor, säger Lars Lind, vd på Perstorp BioProducts.

Inlandsbanan säger att man vill möjliggöra att Sverige når de uppsatta nationella miljömålen genom att begränsa klimatpåverkan i egna transportupplägg. Då Inlandsbanan inte är elektrifierad drivs fordonen idag på fossil diesel. Tidigare förstudier har gjorts under 2015 med att ställa om ett av Inlandsbanans lok till 100 procent RME. Resultaten av dessa tester har varit endast positiva och detta är alltså en utveckling av projektet.

Genom att köra på 100 procent RME minskar i dagsläget växthusgasutsläppen med över 60 procent sett ur ett livscykelperspektiv.