Adif sanerar 15 historiska järnvägsbroar i södra Spanien

Adif planerar omfattande reparations- och underhållsarbeten på en metallbro mellan stationerna Espeluy och Mengíbar på den konventionella linjen Madrid–Jaén. Arbetet inleddes nyligen och de pågår till cirka maj året därpå. Brosträckan är cirka 250 meter lång och korsar Guadalquivir-floden mellan kilometrar 338/620 och 338/800. Arbetena involverar strukturell förbättring och byte av sliprar. När broarbetet är klart kommer nuvarande hastighetsbegränsning att tas bort, vilket väntas förbättra tågens punktlighet. Foto: Adif
Adif planerar omfattande reparations- och underhållsarbeten på en metallbro mellan stationerna Espeluy och Mengíbar på den konventionella linjen Madrid–Jaén. Arbetet inleddes nyligen och de pågår till cirka maj året därpå. Brosträckan är cirka 250 meter lång och korsar Guadalquivir-floden mellan kilometrar 338/620 och 338/800. Arbetena involverar strukturell förbättring och byte av sliprar. När broarbetet är klart kommer nuvarande hastighetsbegränsning att tas bort, vilket väntas förbättra tågens punktlighet. Foto: Adif

Den spanska infrastrukturförvaltaren Adif har beslutat att investera 6 miljoner euro i en omfattande sanering av 15 historiska metallbroar längs järnvägslinjen Alcázar de San Juan–Cádiz, på sträckan som passerar genom Despeñaperros mellan Almuradiel i Ciudad Real och Calancha i Jaén. Projektet är en del av Spaniens satsning på att modernisera konventionella järnvägsförbindelser och samtidigt bevara viktiga kulturhistoriska byggnadsverk.

Saneringen omfattar en närmare 20 kilometer lång sträcka och syftar till att stärka broarna både strukturellt och funktionellt så att de uppfyller 2000-talets krav på kapacitet och säkerhet. Broarna är en central del av den konventionella linjen som ansluter till både Atlant- och Medelhavskorridorerna, viktiga för godstrafikens utveckling i Spanien. Här planeras även trafikering av så kallade järnvägsmotorvägar – långa godståg som ska bidra till att flytta mer gods från väg till järnväg.

Omfattande arbeten på historiska konstruktioner

Arbetet innefattar alla delar av broarnas konstruktioner. Stödmurar och fundament ska rengöras och förstärkas, medan metallelementen repareras, rostskyddas och målas. Även rännor och gångbanor för underhåll byts ut.

Totalt rör det sig om fyra broar som korsar bäcken Tamújar, nio broar över floden Despeñaperros samt två större konstruktioner över floden Guarrizas. De två sistnämnda är de längsta i projektet, mellan 77 och 115 meter. Åtta av broarna ligger på delen av linjen som passerar genom Ciudad Real, medan de övriga finns i Jaén.

Projektet är inte bara en investering i säkerhet och funktionalitet, utan också en insats för att bevara en viktig del av Spaniens järnvägshistoria. Broarna, byggda i metall under en tid då järnvägen utgjorde ryggraden i landets industriella utveckling, har nu nått ett läge där underhåll är avgörande för att de ska kunna användas i framtiden.

Del av större modernisering av konventionella järnvägar

Saneringen av broarna i Despeñaperros är en del av en bredare satsning på modernisering av linjen Madrid–Alcázar de San Juan–Cádiz. Adif har redan installerat nya signalsystem på flera delsträckor, bland annat mellan Peñalajo i Ciudad Real och Espeluy i Jaén, en sträcka på cirka 300 kilometer.

Dessutom har tunnlar och övergångar på sträckan Santa Cruz de Mudela–Córdoba anpassats för att klara längre godståg. Vid stationen Pedro Abad i Córdoba har bangården förlängts för att kunna ta emot 750 meter långa tåg.

I Ciudad Real pågår även upprustning av linjen mot Puertollano och Mérida, och vid stationen i Almagro görs förbättringsarbeten. I Jaén har tillgängligheten till stationen Linares-Baeza förbättrats genom installation av hissar, medan stationen i Jaén stad moderniseras. Dessutom planeras en ersättning av plankorsningen i Mengíbar.

Bevarande och hållbar utveckling

Genom satsningen vill Adif inte bara säkerställa kapacitet för framtidens trafik utan även bidra till EU:s mål om hållbar infrastruktur. Åtgärderna kopplas till FN:s hållbarhetsmål, bland annat mål 9 om pålitlig och hållbar infrastruktur, mål 8 om ekonomisk tillväxt och sysselsättning samt mål 7 om hållbar energi och transportlösningar.

Liknande saneringsprojekt har tidigare genomförts på andra håll i Spanien, bland annat på järnbron i Mérida och på flera viadukter längs linjen Zamora–Santiago de Compostela. Detta visar att landet ser bevarandet av historiska järnvägsstrukturer som en del av framtidens mobilitet.

Adif understryker att de historiska broarna i Despeñaperros inte bara är transportlänkar, utan också tekniska och kulturella landmärken som ska leva vidare i en moderniserad form.

Källa. Adif, Järnvägsmagazin LOK