Kapacitetsproblem orsakar införandet av nytt stadslinjenät i Örebro

Orsaken till förändringen är att resurserna måste omfördelas för att klara av dagens kapacitetsproblem. Foto: Pavel Koubek

Det nya stadslinjenätet i Örebro består av sju linjer, inklusive Citylinjen (linje 1 och 2). Samtliga linjer har resecentrum som bytespunkt, binder samman stadsdelar och möjliggör en ökad frekvens av avgångar. Det nya nätverket erbjuder lika mycket trafik som tidigare men med färre linjer och tätare avgångar längs Citylinjen.

– Bedömningen är att det nya linjenätet kan leda i riktning på de uppställda målen om ökat resande som beskrivs i Trafikförsörjningsprogrammet för Örebro län. Dessutom har resurserna omfördelats för att klara av dagens kapacitetsproblem, så att vi inte får fullsatta bussar i samma utsträckning som tidigare, berättar Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef för Länstrafiken. 

Mycket av utvecklingen som skett inom Citylinjen - bättre resenärsinformation, tydligare nedräkning till avgång samt smidigare biljettsystem kommer också den övriga stadsbusstrafiken till godo, säger Fredrik.

– Kollektivtrafiken måste vara ett attraktivt val för invånarna i Örebro. Den behöver vara snabb, bekväm, pålitlig och miljösmart. Genom att införa Citylinjen och samtidigt förnya vårt befintliga stadslinjenät, finns stor potential att öka det kollektiva resandet i staden och därmed minska vår gemensamma klimatpåverkan.