Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 20 2018
Senaste Nytt

Hamn

Kabelläggaren kommer att vara utrustad med både kraft- och fiberoptiska kablar, och reparationskablar och klarar även av att gräva ner kablar. Fartyget är designat av Skeppstekniska Institutet i Ålesund, medan byggnadsarbetet har gått till Ulstein. Bild: Ulstein Group
Kabelläggaren kommer att vara utrustad med både kraft- och fiberoptiska kablar, och reparationskablar och klarar även av att gräva ner kablar. Fartyget är designat av Skeppstekniska Institutet i Ålesund, medan byggnadsarbetet har gått till Ulstein. Bild: Ulstein Group

Ulstein bygger världens mest avancerade kabelläggningsfartyg

Norska Ulstein Verft har säkrat kontraktet för att bygga en 149,9 meter långt och 31 meter brett kabelfarttyg för franska Nexans Subsea Operations.

Enligt Nett.no gavs kontraktet först till kroatiska Uljanik, men ekonomiska problem på varvet medförde att arbetet aldrig startades.

Sedan började Nexans leta efter andra möjliga varv, och nu har valet fallit på Ulstein i norska Møre och Romsdal.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Kryssningsfartyg överger Malmö

Frihamnen är för liten för större fartyg

Besöksnäringen i Malmö skulle få ett rejält uppsving när den nya kryssningsterminalen invigdes 2013....