Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jul, 18 2018
Senaste Nytt

Hamn

Kabelläggaren kommer att vara utrustad med både kraft- och fiberoptiska kablar, och reparationskablar och klarar även av att gräva ner kablar. Fartyget är designat av Skeppstekniska Institutet i Ålesund, medan byggnadsarbetet har gått till Ulstein. Bild: Ulstein Group
Kabelläggaren kommer att vara utrustad med både kraft- och fiberoptiska kablar, och reparationskablar och klarar även av att gräva ner kablar. Fartyget är designat av Skeppstekniska Institutet i Ålesund, medan byggnadsarbetet har gått till Ulstein. Bild: Ulstein Group

Ulstein bygger världens mest avancerade kabelläggningsfartyg

Norska Ulstein Verft har säkrat kontraktet för att bygga en 149,9 meter långt och 31 meter brett kabelfarttyg för franska Nexans Subsea Operations.

Enligt Nett.no gavs kontraktet först till kroatiska Uljanik, men ekonomiska problem på varvet medförde att arbetet aldrig startades.

Sedan började Nexans leta efter andra möjliga varv, och nu har valet fallit på Ulstein i norska Møre och Romsdal.

Trelleborgs Hamn har öppnat ett nytt incheckningsareal. Foto: Trelleborgs Hamn
Trelleborgs Hamn har öppnat ett nytt incheckningsareal. Foto: Trelleborgs Hamn

Trelleborgs Hamn har öppnat en ny incheckningsareal

Trelleborgs Hamn har öppnat en ny incheckningsareal. Hamnen står inför nya utmaningar i takt med att trafiken ökar år för år, skriver hamnen på ett pressmeddelande. 

-Fler enheter kräver mer utrymme både när det gäller incheckningsområdet såväl som uppställningsytor inne i hamnen". För att effektivisera och möta den ökande trafikvolymen har nya check-in byggts. Genom att flytta nuvarande check-in åt sydväst beräknar Trelleborgs Hamn att klara trafiksituationen fram tills att en ny östlig tillfart till hamnen är klar om cirka tio år.

Annons