Helsingborgs Hamn ska bygga en ny landströmsanläggning för containerfartyg vid kajen i Västhamnen. Projektet genomförs i samarbete med Actemium och är ett led i arbetet för fossilfri sjöfart. Den nya tekniken gör det möjligt för fartyg att kopplas till grön el vid kaj, vilket kan minska utsläppen med upp till 8 000 ton koldioxid per år. Driftstart planeras till hösten 2026.
Den nya anläggningen, som Actemium kommer att ansvara för att konstruera och bygga, får en kapacitet på upp till 3,5 MW vilket motsvarar elförbrukningen i cirka 2 000 villor. Genom att möjliggöra elanslutning vid kaj i Västhamnen kan fartyg stänga av sina hjälpmotorer och istället använda grön el från land. Resultatet blir kraftigt minskade utsläpp av koldioxid, kväveoxider, svaveloxider och partiklar – med en potentiell besparing på upp till 8 000 ton CO₂ per år.
Anläggningen följer internationell standard och uppfyller EU:s regelverk som kräver landström för större fartyg från 2030.
Elektrifiering av hamnens containerverksamhet
Helsingborgs Hamn har sedan tidigare landström för färjetrafiken i Cityhamnen. Med denna satsning utökas kapaciteten till containersegmentet, där tekniken integreras sömlöst i befintlig infrastruktur. Eldrivna fartyg, som exempelvis Svitzers nya hybridbogserbåt, är redan på väg in i verksamheten. Projektet är därmed ett naturligt nästa steg i hamnens klimatarbete.
Korta fakta om projektet:
- Elanslutning för containerfartyg vid kaj i Västhamnen
- Kapacitet: upp till 3,5 MW
- Planerad driftstart: hösten 2026
- Minskade utsläpp och förbättrad arbetsmiljö
- Uppfyller EU-krav för landström
- Genomförs i nära samarbete mellan Helsingborgs Hamn och Actemium