ChargePoint har publicerat sin Charging Forward-rapport för 2022, som ger företag, vagnparker och fastighetsägare en bred inblick i hur de kan vara delaktiga i det nya bränslenätverket. Rapporten granskar elbilsindustrin under de senaste fem åren, ChargePoints förutsägelser för de kommande fem åren och därefter, samt lyfter fram de nyckelfaktorer som ChargePoint tror driver elbilsanvändningen i Nordamerika och Europa.
Årets Charging Forward-rapport blickar tillbaka på de djärva förutsägelser som gjordes i 2017 års rapport, då ChargePoint presenterade sin femåriga marknadsutsikt, där de framgångsrikt projicerade branschens tillväxt och ett bredare engagemang för elfordon på global nivå. Enligt BloombergNEF-data så mer än fördubblades den globala försäljningen av elbilar för passagerare från 2020 till 2021.
– Vi tror att mobiliteten är mitt uppe i sin största transformation på flera generationer, och att massanvänding av elbilar ligger närmare i tiden än någonsin tidigare. Charging Forward-rapporten ger företag, vagnparker, fastighetsägare och förare en bred inblick i hur marknaden har växt, var den befinner sig idag, hur ChargePoint tror att den kommer se ut under de kommande fem åren, samt besvarar många av de vanligaste myterna i branschen. I takt med att fler och fler industrier och konsumenter börjar använda elbilar, så tror vi att även behovet av hård- och mjukvarulösningar, som garanterar tillgång för alla som behöver ladda, kommer öka säger Colleen Jansen, Chief Marketing Officer, ChargePoint.
Under de senaste fem åren har biltillverkare anammat övergången till elektrisk mobilitet och gjort betydande investeringar för att utveckla och producera nya elfordonsmodeller. Idag ansluter sig en förare sig till ChargePoint-nätverket - varje sekund. Dessutom har stora vagnparksoperatörer investerat i vagnparkselektrifiering, vilket har drivit på en ökning av antalet sessioner som levereras på ChargePoint-nätverket till elektriska fordonsflottor med över 200 procent sedan 2017.