Ryssland storsatsar på nya supersnabba höghastighetståg

Dmitry Pumpyanskiy, chef för ryska järnvägsbolaget Sinara vid en presentation av de nya tågen. Foto: Sinara

Ryssland närmar sig starten av en massiv satsning på nya elektriska tåg för användning på landets nuvarande och planerade höghastighetsbanor. Det är det ryska järnvägsmonopolet RZD, investeringsbolaget Sinara Group och tyska Siemens som gått samman och undertecknat ett samarbetsavtal för att kunna genomföra detta stora framtidsinriktade projekt.

Text: Eugene Gerden och John Hardwick

Det samägda bolaget Ural Locomotives ska stå för tillverkningen av de nya tågen. I samband med detta sker en större utveckling av två ryska avancerade industrianläggningar, som redan idag är bland de mest högteknologiska komplexen i Europa. Här tillverkar man till exempel järnvägsvagnar av strängsprutad aluminium. Dessutom kommer man bygga en ny verkstadsanläggning på 30 000 kvadratmeter för att klara kraven på den höga produktionstakten. Utöver de nya tågsätten ska man producera ett nytt ellok med asynkron dragkraft som ska fungera som basplattform för en serie ryska lok som ska köras på de stora godskorridorerna.

I drift 2025

gruppen, Dmitry Pumpyansky, förklarar att det första nya HSR-tåget ska presenteras 2023 för att sedan testköras i två år och kunna certifieras år 2025. Initialkostnaden för satsningen uppges ligga på RUB 10-12 miljarder (Cirka USD 170 miljoner). Sinaragruppen har redan erfarenhet av samarbete med Siemens genom det gemensamma Lastochka-projektet, ett tyskt-ryskt tåg baserat på Siemens Desiro-koncept och som har tillverkats av Siemens och Ural Locomotives.

bild
Bild från insidan av Ural Locomotives fabrik där de nya tågen ska tillverkas. Foto: Ural Locomotives

360 km/h

Och fort ska det gå! De nya tågen ska kunna köras i upp till 360 km/h jämfört med dagens ryska höghastighetståg som klarar 250 km/h. Det är dock långsammare än de kinesiska systertågen som når 400 km/h (till viss irritation hos de ryska ingenjörerna som gärna tävlar med de kinesiska ingenjörerna) eller till och med ännu något högre hastighet med åtta vagnars CRH-380A, som just nu testkörs i Kina. Den ryska järnvägssatsningen anses särskilt viktig eftersom Ryssland är i starkt behov av att höja sin tekniska nivå inom flera områden.

40 nya tåg

Än så länge har man inte namngett det nya tåget, men i tekniska kretsar ser man det som en utvecklad version av det elektriska tåget, Velaro Rus, som brukar kallas Sapsan. Alternativt rör det sig om en nyare version av Velaro D, som rullar inom EU eller den nya kommande generationen Velaro Novo. I ett första skede ska 40 nya tågsätt produceras i de ryska fabrikerna. Senare kommer produktionen snabbt skalas upp.

 

bild
Arbete med ett tågsätt på Ural Locomotives. Foto: Ural Locomotives

 

Framflyttad byggstart

Siemens är redan inblandade i rysk tågutveckling. 2019 skrev man under en överenskommelse med ryska RZD om leverans av 13 tiovagnars tågsätt, modell Sapsans, för leverans 2022-2023. Värdet på den ordern uppgår till EUR 513,5 miljoner, en bit över 5 miljarder kronor. Man räknar med

ett liknande ordervärde för de nya snabbare höghastighetstågen. Enligt parterna i konsortiet för de nya tågen ska dessa rulla på en ny höghastighetsbana på den 650 kilometer långa sträckan Moskva-S:t Petersburg. Byggstarten för den efterlängtade banan har dock skjutits fram gång på gång. Idag kan tågen inte köra fortare än 250 km/h på de existerande spåren, som ursprungligen lades i mitten på 1800-talet.

bild

Moskva-S.t Petersburg på 2,5 timmar

Det är också en mycket hårt trafikbelastad bana där långsammare godståg hindrar snabbare tåg. Med de nya spåren avsedda för endast persontrafik räknar man med att de framtida tågen ska kunna nå sin maxhastighet på 360 km/h.

Tidsvinsten med den nya höghastighetsbanan skulle bli betydande. Från dagens 4 timmar skulle resan kunna klaras av på 2,5 timmar. Den ryska regeringen som arbetar på att lösa finansieringen av den nya banan inkluderar även ökade satsningar på andra höghastighetsbanor i landet. Det är hårresande kostnader det handlar om, i storleksordningen 1 000 miljarder kronor för MoskvaS:t Petersburg banan.

 

bild
Rysslands vice premiärminister, Maxim Akimor, är en av initiativtagarna bakom den stora tågsatsningen. Foto: Russian Federal Government