Network Rail avslutade elektrifieringen av järnvägstunneln under floden Severn

Moderniseringen av den 134 år gamla Severn-tunneln tog ytterligare fyra år efter att elektrifieringen av övriga sträckan slutfördes år 2016. Foto: Network Rail

Brittiska infrastrukturförvaltaren Network Rail (NR), som nu har framgångsrikt elektrifierat Severn- tunneln, har därmed slutfört Great Westerns elektrifieringsprogram och gjort det möjligt för första gången att bedriva elektriskt driven tågtrafik mellan järnvägsstationerna London Paddington och Cardiff Central.

Elektrifiering av den 134-åriga och 6,4 kilometer långa tunneln, som går 60 meter under floren Severn, var en betydande utmaning.

Arbetet med att installera 12,9 kilometer 25 kilowatts växelströmsledare skedde under en sex veckors stängning av tunneln 2016. Men fuktiga och salthaltiga förhållanden i tunneln orsakade omfattande problem.

På grund av att antal elektriska kablar visade tidiga tecken på förfall, stängdes strömmen av strax efter att 2016-projektet avslutades.

Enligt en rapport, som publicerades i New Civil Engineer i juli 2019, bidrog fuktiga förhållanden i tunneln till smuts och förorening. Dessa utgjorde också en risk för tågen som är utrustade med känsliga elektriska komponenter.

Jordningskomponenterna ersattes med nya, som sedan höljdes i plast för att förhindra framtida påfrestningar.

Därefter tillbringade NR:s tunnelteam cirka tre år under jorden. Kostnaden för projektet, som möjliggjorde återupptagandet av den elektriska driften uppgick till 20 miljoner pund.