MP-politiker: ”Dörrarna stängs för framtidens tunnelbana”

Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson, Stockholms läns landsting. Foto: Fredrik Hjertling

När SL häver avtalet för ett nytt signalsystem på röda linjen så parkerar de samtidigt den miljardsatsning landstinget gjort på förarlösa tåg.
-Jag är besviken. Nu försvinner möjligheten till den ökade turtäthet som förarlösa tåg kan erbjuda, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson, Stockholms läns landsting. 

Trafikförvaltningen har hävt avtalet med leverantören av röda linjens signalsystem. Orsaken är att signalsystemet inte har levererats i tid och förtroendet är förbrukat. Tyvärr betyder det även att möjligheten till förarlös tunnelbana på röda linjen ställs in.
- Vi vill omgående påbörja en ny upphandling av signalsystemet. Med självkörande tåg kan turtätheten och punktligheten öka och då minskar trängseln. Miljöpartiet tänker inte ge upp moderniseringen och automatiseringen av tunnelbanan, säger Malin Karlsson (MP) i Stockholms läns landsting.

Ett nytt signalsystem är en förutsättning för att förarlösa tåg ska bli verklighet i Stockholm. En lösning som gör det möjligt att köra tunnelbana med tvåminuterstrafik på röda linjen. Den typen av modern tunnelbana som är standard i till exempel Köpenhamn, Rom och Barcelona behöver bli standard även vid utbyggnad och upprustning av tunnelbanan i Stockholmsregionen.
- Det här är framtidens kollektivtrafik. Depån står färdig, de nya tågen kan köras förarlöst, landstinget har investerat tid och pengar på att förbereda för automatiserad drift på röda linjen. Vi kan inte backa nu, säger Malin Karlsson (MP).