Flygbussarna i Malmö testar ny säkerhetsteknik

Flygbuss i Malmö. Foto: Transdev

Transdev inleder nu ett samarbete med företaget Mobileye. Mobileye tillverkar system för förarassistans som kan eftermonteras i alla fordon som saknar sådan teknik i sina originalutföranden. Nu testas sådana system i Flygbussarna i Malmö. Syftet är att både förebygga och avvärja incidenter och olyckor, för att på så sätt skapa en säkrare trafikmiljö för resenärer, medtrafikanter och förare.

- Vi vill testa förarassistansen och lära oss hur vi kan arbeta med den. Tekniken kan till exempel uppmärksamma bussförarna vid felaktiga filbyten där en risk uppstår för att kollidera med ett framförvarande fordon eller en cyklist. Detta ökar förarnas säkerhetsmarginaler och sänker därmed riskerna för både våra resenärer och andra trafikanter, säger Christian Monstein som är innovationschef på Transdev.

- Om någon incident inträffar måste föraren ha tillräckligt stor säkerhetsmarginal för att hinna reagera i tid för att undvika en olycka. Därför varnar vår förarassistans med ljud- och bildsignaler när bussen hamnar i riskzonen, så att föraren kan reagera innan det är för sent, säger Ulf Enhörning som är VD för Mobileye på den svenska eftermarknaden.

Tekniken kommer att testas på Flygbussarna i Malmö. Arbetet är redan i full gång.
- Vi är glada över att delta i det här testet. Flygbussarna lägger stor vikt vid säkerhetsarbetet och är gärna med och testar nya tekniska lösningar som hjälper våra förare, säger Yvonne Mathisson, ansvarig för Flygbussarna i Malmö.
Resultaten från denna testperiod kommer att analyseras med avseende på om förarassistansen hjälper förarna att köra säkrare. Om testet visar sig vara framgångsrikt, kan tekniken vara intressant även för Transdevs övriga bussar.
Testperioden delas upp i två huvudfaser. Under de fyra första veckorna sedan att Transdev installerat förarassistansen i åtta Flygbussar i Malmö, avger systemet inte några varningssignaler till förarna.
Under den andra perioden aktiverar Transdev även varningssignalerna. Samtidigt får bussförarna en särskild teknikgenomgång om hur de använder systemet på bästa sätt. Genom att sedan jämföra antalet varningssignaler från den första perioden med de från den andra perioden, framgår i vilken mån förarassistansen har hjälp bussförarna att köra säkrare.
Alla data i systemet är anonymiserade