Nu har muddringsarbetet börjat i Gävle Hamn

Muddringsprojektet i Gävle har blivit försenat bland annat på grund av finansieringsproblem. Men i början av oktober kunde mudderverken sätta igång att arbeta. Projektet kan tidigast vara genomfört hösten 2013 och senast våren 2014, allt beroende på vädrets makter. Foto: Gävle Hamn
Muddringsprojektet i Gävle har blivit försenat bland annat på grund av finansieringsproblem. Men i början av oktober kunde mudderverken sätta igång att arbeta. Projektet kan tidigast vara genomfört hösten 2013 och senast våren 2014, allt beroende på vädrets makter. Foto: Gävle Hamn
Totalt ska 4,2 miljoner kubikmeter bottenmassor muddras bort i inseglingsrännan till Gävle Hamn. Foto: Gävle Hamn
Totalt ska 4,2 miljoner kubikmeter bottenmassor muddras bort i inseglingsrännan till Gävle Hamn. Foto: Gävle Hamn

Förnyelsen av Gävle hamn drabbades av ett oväntat stillestånd när det slutliga finansieringsbeskedet från Trafikverket drog ut på tiden. Det första skoptaget för muddringsprojektet skulle enligt planerna ske på våren, men tidsplanen för hela kapacitetsutbyggnaden fick skjutas fram ett halvår. Men så den fjärde oktober kunde äntligen det första skoptaget tas. 

Gävle Hamn, som är högt prioriterad i den Nationella transportplanen, satsar 500 miljoner i ny inseglingsled och ökad hamnkapacitet. Nya kajer, hamnplaner och magasin ökar kapaciteten, samtidigt som logistiken förbättras med en två kilometer lång elektrifierad järnvägssträcka.

Det var legala krav från Trafikverket som satte käppar i hjulet för vår finansiering.  Just sjöfartsprojekt kan inte beviljas förskottering i samma utsträckning som andra infrastrukturprojekt, vilket bidrog till att processen drog ut på tiden, säger Håkan Bergström, marknads- och försäljningschef på Gävle Hamn.

Breddad inseglingsränna ökar kapaciteten

Den fjärde oktober kunde slutligen det första skoptaget tas. Det utgör startskottet på den efterlängtade muddringsprocessen då de förorenade muddringsmassorna grävs fram.  De förorenade muddermassorna tas om hand och lägger grunden för en nybyggnation på totalt 400 000 kvadratmeter på hamnområet. Genom en innovativ lösning där muddermassorna blandas med cement och flygaska skapas de nya ytorna.

Inseglingsrännan ska breddas till 126 meter och få ett djupgående på 13,5 meter. Om vintern blir mild väntas arbetet med inseglingsrännan pågå hela vintern och hela projektet kan färdigställas senhösten 2013. Om vintern däremot blir kall räknar man med en viss förskjutning i tidsplaneringen, då kan projektet stå klart våren 2014.

– Det känns mycket bra att arbetet påbörjas nu och inte 2017, som ursprungsplanen angav. I dagsläget är inseglingsrännan 60 meter bred, vilket gör att det finns restriktioner vid dåligt väder eller i mörker för de större fartygen. Konsekvenserna blir ökade kostnader för rederierna, säger Håkan Bergström.

Låga bullernivåer- en utmaning i muddringsarbetet

När muddringen är färdig kan betydligt större fartyg tas in i hamnen vilket ger konkurrensfördelar för exempelvis containerfartyg, oljefartyg och visst bulkgods.

– Den största utmaningen i samband med muddringsarbetet blir att reglera bullernivåerna så de inte stör boende och andra människor som vistas i närområdet. Arbetet i hamnen kommer att pågå dygnet runt, vilket gör att vi planerar muddringsarbetet så störningarna kan minimeras, säger Håkan Bergström.

Efterfrågan på att transportera gods till och från Gävle hamn har ökat stadigt de senaste åren. Import av vindkraftverk samt import och export av bränsle.

– Vi ligger bra till för företag som vill exportera järnmalm, vilket vi kommer att satsa på i framtiden från våra nya kajer, som blir 800 meter långa och 13,5 meter djupa, säger Håkan Bergström.

Utökad containerverksamhet

Gävle Hamn är dessutom Sveriges tredje största containerhamn, efter utbyggnaden räknar man med att kunna utöka containerkapaciteten rejält. Projektlaster är ett annat område med stor potential. När järnvägen över Näringens industriområde till Gävle hamn elektrifieras blir det en avgörande kugge i arbetet med att modernisera och öka hamnens kapacitet. När den två kilometer långa sträckan elektrifieras kan alla godståg köras direkt till och från hamnen, utan att byta mellan el- och diesellok, vilket spar tid och skonar miljön.