South Eastern Railway i Storbritannien utökar nu sitt pilotprojekt med termisk bildteknik till att omfatta totalt 32 tåg, i syfte att minska driftstörningar och effektivisera underhållsarbetet.
Projektet inleddes tidigare med 12 Class 707-tåg av modellen "City Beam" och kommer nu att omfatta ytterligare 20 tåg av typen Class 375 “Electrostar” som trafikerar södra London. Samtliga tåg får värmekameror monterade i fronten för att övervaka rälsens skick i realtid.
Kameror hittar värmefel innan de orsakar problem
Systemet, som levereras av teknikföretaget One Big Circle, har redan visat sig effektivt i att upptäcka så kallade "hot spots" – onormala temperaturökningar i infrastrukturen som kan tyda på överhettade komponenter eller elektriska fel.
– Hittills har vi kunnat identifiera 41 fall av överhettning och därmed undvikit mer än 9 000 minuter i förseningar, säger företaget bakom tekniken.
När en värmeanomali upptäcks skickas informationen direkt till ansvariga underhållsingenjörer som kan fatta beslut om åtgärd. På så sätt kan fel förebyggas innan de påverkar trafiken.
Systemet används också för att identifiera vilken utrustning och personal som behövs för reparationer, vilket sparar tid och minskar behovet av fysiska inspektioner på plats.
Emily Kent, chef på One Big Circle, kommenterade samarbetet:
– Det har varit fantastiskt att arbeta tillsammans med South Eastern Railway för att leverera denna banbrytande teknik. Det har varit en verklig laginsats som redan ger konkreta resultat för både passagerare och personal.
Spårkondition och kontaktledningar under uppsikt
Fem av tågen kommer dessutom att utrustas med kameror monterade under vagnarna. Dessa ska kontrollera spårens friktion samt skicket på kontakt- och strömskenor, inklusive tågens egna kontaktkomponenter – de så kallade "shoes".
– Den här regeringen reformerar hur våra järnvägar fungerar i grunden, och tekniksatsningar som denna är ett viktigt steg, sade Storbritanniens järnvägsminister Lord Peter Hendy i ett officiellt uttalande.
Han menar att investeringarna i smart teknik inte bara förbättrar punktligheten, utan även gynnar lokala jobb, tillväxt och bostadsutveckling.
Projektet kan ses som ett exempel på hur digitalisering och automatiserad övervakning kan förbättra driften inom offentligt ägda järnvägsbolag.
Termisk avbildning används redan i andra branscher för förebyggande underhåll, exempelvis inom energisektorn och industrin. Att tillämpa tekniken på järnväg är dock fortfarande ovanligt, men förväntas öka i takt med att systemen blir mer tillförlitliga och kostnadseffektiva.
Källor:
South Eastern Railway / One Big Circle / Brittiska Transportdepartementet