Världens längsta flytbro – ett kostsamt och omdebatterat projekt

Den nya E39 i Bjørnafjorden kommun är tänkt att bestå av en sträcka med korsning vid Kolskogen nära Os, innan vägen går in i en 7,7 km lång tunnel och fortsätter vidare på en bro över Bjørnafjorden (i bildens överkant). Dagens fyrfältsmotorväg från Bergen ansluts till den nya vägen vid Os.
Illustration: Statens vegvesen/COWI
Den nya E39 i Bjørnafjorden kommun är tänkt att bestå av en sträcka med korsning vid Kolskogen nära Os, innan vägen går in i en 7,7 km lång tunnel och fortsätter vidare på en bro över Bjørnafjorden (i bildens överkant). Dagens fyrfältsmotorväg från Bergen ansluts till den nya vägen vid Os. Illustration: Statens vegvesen/COWI

”Hordfast”, väg E39, är ett planerat vägprojekt mellan Bergen och Stord i Norge där målet är att ersätta alla färjesträckor med fasta förbindelser. Över den vidsträckta Bjørnafjorden är tanken att en 5,5 kilometer lång flytande bro ska gå. 

Norska Statens vegvesen presenterade ett förslag till detaljplan för Hordfast i våras där det framgick att prislappen blir 53,7 miljarder norska kronor, drygt 7 miljarder högre än tidigare beräknat. Politikerna är nu oense om projektet ska genomföras.

 

Målet med den planerade 55 kilometer långa vägsträckningen är att knyta samman regionen Stavanger–Bergen tätare till en gemensam bostads- och arbetsmarknadsregion.

När vägen står färdig uppskattas den minska restiden mellan städerna till under 2 timmar. Sträckan består av sju längre tunnlar och sex broar på över 300 meter.

Det mest spektakulära inslaget i Hordfast är en flytbro, som uppges bli världens längsta om den byggs.

Översiktskarta över den planerade 55 kilometer sträckan av E39 mellan Stord och Os, med fem korsningar, fyra större broar och 5–7 tunnlar. I södra delen av Tysnes har man undersökt olika alternativ märkta C2, C3, D1 och D2. Statens vegvesen rekommenderar alternativen C3 och D1. Sträckningen bygger på den antagna kommunedelplanen med konsekvensutredning från 2019. Illustration: Statens vegvesen

Ett banbrytande projekt – även internationellt

Sedan 2014 har Statens vegvesen samarbetat med forskare och branschexperter för att utveckla ett brokoncept för flytbroar och ny teknik. Det har genomförts ett omfattande arbete med mätningar av vågförhållanden, strömmar, temperaturväxlingar och vindegenskaper, samt kartläggning och analys av bottenförhållanden i Bjørnafjorden med fokus på undervattensberg, rasrisk och fartygstrafik. Projektet är teknologiskt avancerat och banbrytande även i ett internationellt perspektiv.

Den tänkta flytbron blir över fem kilometer lång och ska korsa den 550 meter djupa Bjørnafjorden mellan Tysnes i söder och Os i norr. Flera broalternativ har utretts, men Statens vegvesens val föll på en ändförankrad flytbro med kompletterande förankringar.

Bron består av en flytande del på stålpontoner med ett centrumavstånd på 125 meter, som övergår direkt i en fast snedkabelbro med ett huvudspann på 380 meter. Stora fartyg är tänkta att passera under den södra delen av bron, medan snabbåtstrafik passerar under den norra delen.

Bron över Bjørnafjorden blir cirka 5,5 km lång och är planerad som en kombination av sidoförankrad flytbro och snedkabelbro. Bron går från Kaldafoss i norra Reksteren i Tysnes kommun till Gulholmane söder om Røtinga i Bjørnafjorden kommun, där vägen fortsätter in i en 7,7 km lång tunnel. Om den byggs blir bron Norges längsta, och världens längsta flytbro. Stora fartyg passerar i söder, medan mindre båtar kan passera under den norra delen av bron.Illustration: Statens vegvesen/COWI

Förankringslinor fastsatta på havsbotten

Tornet på snedkabelbron är A-format och byggt i betong, medan resten av överbyggnaden utgörs av en ortotropisk stålkonstruktion. Det är en konstruktion där stålet har olika styvhetsegenskaper i olika riktningar. Bron är förankrad med tre grupper av sidoförankringar i mittpartiet av flytbron. Totalt tolv förankringslinor är fästa till havsbotten med sugankare.

Avancerade strukturella och dynamiska analyser har utförts både i frekvens- och tidsdomän för alla relevanta gränstillstånd, i syfte att skapa bästa möjliga underlag för designen. Riskanalyser för både bygg- och driftsfasen har använts aktivt i designprocessen. Viktiga frågeställningar såsom parametrisk excitation, komfortkriterier, ojämn vind och hydrodynamisk interaktion har analyserats i detalj.

Stor vikt har också lagts vid planeringen av byggfaserna så att alla riskmoment är kartlagda och kostnadsuppskattningarna så exakta som möjligt.

Statens vegvesen har skickat förslaget till detaljplan (reguleringsplan) till Samferdselsdepartementet, och

rekommenderar att det skickas vidare till Kommunal- och distriktsdepartementet för beslut om remiss och offentlig granskning.

Planförslaget är sannolikt Statens vegvesens mest omfattande detaljplan någonsin, med över 7000 sidor.

Planerade E39 mellan Stord och Os. Sträckningen bygger på den antagna kommunala delplanen med konsekvensutredning från 2019.Illustration: Statens vegvesen

Projektet möter politiskt motstånd

Men framtiden för den färjefria vägen är fortfarande osäker. När Nationell transportplan antogs i Stortinget 2024 var projektet inte längre prioriterat.

Framför allt på den politiska vänsterkanten är man negativ och Sosialistisk Venstreparti och Rødt motsätter sig projektet. Miljöpartiet De Gröna (MDG) säger i en kommentar till norska NRK att det ”är det mest naturförstörande projektet i Norge i modern tid.”

Senterpartiet i Bjørnafjordens kommun beskriver i en insändare Hordfast som en vansinnesdröm som görs på bekostnad av andra viktiga infrastrukturprojekt.

Varken väljarna eller Stortinget bör låta sig bländas av löften om oprövad teknik, dolda antaganden och uppblåsta ”arbetsmarknadseffekter”. Det är hög tid att lägga ned planerna på den stora bron över Bjørnafjorden”, skriver Senterpartisten Helge Andersen.

Positiva tongångar kommer i stället från Høyre.

Partiledaren Erna Solberg sa till Bergens Tidende förra året att hon garanterar att vägen kommer att byggas.

– Får vi borgerlig majoritet ska vi få igenom beslutet i Stortinget under kommande stortingsperiod. Vi ska också se till att ge de anslag som behövs, sa Solberg till tidningen.
 

FAKTA: Ny färjefri sträckning på väg E39

Totalt föreslås att man bygger fem planskilda korsningar, fem stora broar, fem–sju tunnlar och 30–32 kilometer väg i dagen.

Tunnlar:

  • Agdesteintunnelen 1,6 km
  • Skorsåtatunnelen 2,2 km
  • Holmatunnelen 1,6 km
  • Beitehaugtunnelen 470 m
  • Vardafjelltunnelen 1,6 km
  • Gjøvågtunnelen 1,8 km
  • Ostunellen 7,7 km

Broar över 300 meter:

  • Bro över Langenuen 1,7 km (Norges tredje längste bro)
  • Bro över Søreid 350 m
  • Bro över Bårdsundet 400 m
  • Flytbro Bjørnafjorden 5,5 km (Norges längsta bro)
  • Bro över Ulvenvatnet

Anders Carlsson