Västra Götalandsregionen stod nyligen värd för ett nationellt seminarium i Stockholm om den akuta kapacitetsbristen på sträckan Göteborg–Alingsås på Västra stambanan. Regionen lyfte flaskhalsen som ett hinder för pendling, export och beredskap och betonade behovet av en snabb och fullständig utbyggnad. Mötet arrangerades inom ramen för Västsvensk samling.
Sveriges mest belastade järnvägssträcka
Västra stambanan beskrevs som central för utrikeshandel och arbetsmarknader i Västsverige. Sträckan mellan Göteborg och Alingsås framhölls som landets mest överbelastade järnvägsavsnitt, med påverkan på både person- och godstransporter.
– Västsverige är en av Sveriges starkaste tillväxtmotorer. Därför är det helt avgörande för hela landet att flaskhalsen på Västra stambanan byggs bort. Det är en nationell fråga för export, arbetsmarknad och beredskap – inte bara en regional angelägenhet, sade Helén Eliasson, regionstyrelsens ordförande i Västra Götalandsregionen.
Hon fortsätter.
– Det handlar om mer än transportkapacitet. Det handlar om människors vardag, om svensk export och om vår gemensamma beredskap. Sverige behöver ett Västsverige i fortsatt rörelse!
Nationellt seminarium samlade bred medverkan
Seminariet “Hur snabbt kan vi fixa Sveriges värsta flaskhals?” hölls den 19 november och samlade beslutsfattare, regionala representanter och aktörer inom transport och näringsliv. Bland deltagarna fanns företrädare från Trafikutskottet, Västra Stambanegruppen, Göteborgs Hamn, SJ, Green Cargo, flera handelskammare och Försvarsmakten. Även representanter från Greater Copenhagen och Ukrainas ambassad deltog.
Moderatorer var Sofia Hellberg, regional samhällsplaneringschef i Västra Götalandsregionen, och Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren.