Trafikverket har hävt kontraktet med entreprenören WLC för Västlänkens etapp Korsvägen. Beslutet motiveras med kraftiga kostnadsökningar och förseningar som enligt Trafikverket saknar rimliga förklaringar. Myndigheten bedömer nu att projektets kostnadsprognos uppgår till 49,3 miljarder kronor. Västlänken ska enligt planerna stå färdig 2030 trots fördyringen.
Bakgrund till beslutet
Trafikverket har under fem års tid granskat entreprenaden på Korsvägen. Granskningarna har enligt myndigheten visat systematiska brister i kontraktsadministration, upphandlingar och ekonomistyrning. Efter upprepade försök att få svar från WLC konstaterar Trafikverket att förtroendet är förbrukat.
– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket.
Allvarliga anmärkningar mot entreprenören
Enligt Trafikverkets granskning har WLC gynnat egna och närstående bolag genom upphandlingar inom konsortiet. Myndigheten uppger också att tekniska lösningar valts på ett sätt som gynnat entreprenören och att höga påslag förekommit i flera led.
– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg, fortsätter Patrick Guné.
Ny kostnadsprognos
I september 2025 bedömer Trafikverket att Västlänkens kostnadsprognos uppgår till 49,3 miljarder kronor i dagens prisnivå, när återkraven på 7,5 miljarder i flera kontrakt är inräknade. Myndigheten kommer den 30 september att lämna förslag på hur finansieringen av fördyringen ska hanteras i Nationell plan. Målet är fortsatt färdigställande 2030.
Källa: Trafikverket