Trafikverket vill skrota ramper och tunnel vid Vårby

Vårby. Foto: Stina wickenberg
Vårby. Foto: Stina wickenberg

Trafikverket har tagit fram en ny kostnadsbedömning för Tvärförbindelse Södertörn och E4/E20 Hallunda–Vårby, med förslag på ändringar som ska minska totalkostnaden med nästan 2,9 miljarder kronor. Den nya rapporten lämnades till regeringen den 19 maj, som nu ska ta ställning till underlaget inför kommande beslut om byggstart.

Trafikverket har överlämnat en uppdaterad kostnadsbedömning till regeringen för projekten Tvärförbindelse Södertörn och E4/E20 Hallunda–Vårby. Myndigheten föreslår åtgärder som väntas sänka totalkostnaden med cirka 2 857 miljoner kronor.

Bakgrunden är ett uppdrag från regeringen den 11 februari 2025, efter att Trafikverket i byggstartsrapporteringen visat på kostnadsökningar på omkring 20 till 33,5 procent.

– Vi är i en fas i projekten nu där vi har möjlighet att utreda de olika åtgärderna mer i detalj, då blir det också lättare att göra kalkyler som är mer tillförlitliga. För Tvärförbindelse Södertörn och E4/E20 Hallunda–Vårby (Vårbybroarna) betyder det tyvärr att några av åtgärderna blivit dyrare än vad vi räknat med tidigare, säger Alexandra Stassais Söderblom, projektchef, Trafikverket.

Föreslagna förändringar

Ett av förslagen är att behålla de befintliga Vårbybroarna och i stället utöka antalet körfält till fyra i varje riktning. Detta beräknas spara 1 193 miljoner kronor.

Vidare föreslås att inga nya södergående ramper byggs till E4/E20 vid trafikplats Duvberget. Trafiken ska i stället ledas via Botkyrkaleden till trafikplats Fittja. Åtgärden beräknas minska kostnaderna med 473 miljoner kronor.

Den planerade trafikplatsen Vårdkasen föreslås byggas i ett enklare utförande, som bro över väg 226 och västra stambanan, i stället för i tunnel. Kostnadsbesparing: 1 191 miljoner kronor.

– De ekonomiska ramarna är tuffa och vi måste förhålla oss till de medel vi har. Kostnadsstyrning är en av Trafikverkets viktigaste frågor. När det gäller de föreslagna förändringarna för Tvärförbindelse Södertörn och Vårbybroarna ser vi att vi ändå kan bibehålla funktionaliteten för både person- och godstrafiken, även om kapacitet och ledtider påverkas, säger Alexandra Stassais Söderblom.

Ny kostnadsbedömning

Den nya föreslagna totalkostnaden uppgår till cirka 20 606 miljoner kronor. Av dessa täcks 17 767 miljoner kronor av nuvarande nationella plan 2022–2033. Förslaget innebär en ökning med 16 procent jämfört med tidigare beräkning. Bedömningen inkluderar samhällsekonomiska nyttor och åtgärder för att minska kostnaderna.

– Det är nu upp till regeringen att ta ställning till underlaget vi skickat in och besluta hur de vill att Tvärförbindelse Södertörn och Vårbybroarna ska fortskrida. I väntan på beslut kommer vi fortsätta arbeta för att inte tappa viktig tid, avslutar Alexandra Stassais Söderblom.

Källa: Trafikverket