Skellefteå skriver in sig i historien gällande elektrifierad luftfart

Henrik Littorin, Magnus Wiklund och Annelie Viksten på ELIS Program som drivs av Skellefteå Science City. Foto: Skellefteå Science City

Skellefteå är på väg att göra stora framsteg inom elektrifierad luftfart. Här planeras att genomföra några av Europas första flygningar med ett niositsigt vätgasdrivet passagerarplan, samtidigt som en av Europas största drönarflygplatser invigs. ELIS-programmet, lett av Henrik Littorin, Magnus Wiklund och Annelie Viksten, spelar en central roll i dessa utvecklingsprojekt.

Utvecklingsprogrammet kring elektrifierad luftfart i Skellefteå är i full gång och drivs av ökande krav på hållbara transportlösningar. Skellefteå har särskilt goda förutsättningar för att leda utvecklingen inom elflyg, drönare och mobilitet. Staden har tillgång till de nödvändiga komponenterna, inklusive aktiva aktörer, forskning, ett dynamiskt näringsliv och stöd från kommunledningen. Dessutom erbjuder staden ett kallt klimat, tillgång till grön el och ett växande behov av hållbara transporter, vilket gör det möjligt för staden att inta en ledande roll i denna omställning. En viktig komponent i detta arbete är Green Flight Academy, världens hållbaraste pilotutbildning, som bidrar till att Skellefteå Airport har många flygningar med elflygplan och 1MW elförsörjning för laddning.

ELIS-programmet - pionjärer inom elektrifierad luftfart

ELIS-programmet fokuserar på flera nyckelområden: att utveckla testbädden för batteri- och vätgasdrivet flyg på flygplatsen, att bygga och driftsätta drönarflygplatsen på Hammarängen, och att påbörja projektet som underlättar snabbare kommersiell implementering av eldrivet flyg och drönare i Skellefteå och andra platser. Arbetet med att etablera en systemdemonstrator för vätgasdrivet flyg är också en central del av programmet. Detta projekt kommer att visa hela värdekedjan i praktiska förhållanden – från produktion av grön vätgas till flygningar med ett niositsigt flygplan till och från Skellefteå. Om tidplanen följs kan de första testflygningarna ske i slutet av 2026, vilket skulle göra dem bland de första i Europa. Målet är att snabbt kunna implementera vätgasdrivet regionalflyg i och från Skellefteå.

En av Europas största drönarflygplatser

Efter sommaren kommer Skellefteå att inviga en av Europas största drönarflygplatser. Denna unika anläggning blir en test- och utvecklingsmiljö för drönare och relaterad teknik, inklusive vertikalstartande passagerarfarkoster, så kallade eVTOL. Drönarflygplatsen, som är en del av stadsmiljön, kommer att kunna fungera som en nod för kommersiell och samhällsnyttig drönarverksamhet så fort luftrumsreglerna tillåter. Under vintern kommer drönarflygningar att genomföras inom ett Vinnovaprojekt, och under sommaren kommer Skellefteå kommun att koppla upp sina egna drönare till Telias 5G-nät för att planera och genomföra flygningar för fastighetsunderhåll. Förhoppningen är att drönarflygplatsen ska påskynda kommersialiseringen av samhällsnyttiga drönartjänster både lokalt, nationellt och internationellt.