Arbetet med ny analys av Stockholm och Mälarregionens transportinfrastruktur påbörjas

Cecilia Linder, regionråd Region Uppsala och vice ordförande i gruppen Internationell tillgänglighet och konkurrenskraft. Foto: Aksel Örn Ekblom/Mälardalsrådet.

Sjuttio kommun- och regionpolitiker i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete har påbörjat vägvalsarbetet för framtidens transporter i Stockholm-Mälarregionen. Arbetet utgår från tre politiska styrgrupper med fokus på olika områden: Storregional kollektivtrafik, Godstransporter samt Internationell tillgänglighet och konkurrenskraft.

I arbetsgruppen Internationell tillgänglighet och konkurrenskraft är Cecilia Linder, regionråd Region Uppsala, vice ordförande.

– Politiken måste lyssna på näringslivet och hur de tänker kring sina leverantörskedjor. Men också fundera över hur resandet kan se ut i framtiden. Vi behöver analysera vad pandemin har satt för spår. Har dagens ungdomar till exempel växt upp med en ny syn på vad internationell tillgänglighet är? Jag ser också fram emot att förankra de här frågorna med våra medborgare. Många tycker idag att infrastrukturfrågor och allt som rör transporter tar lång tid och aldrig blir klara. Här behöver vi tänka på hur vi kommunicerar kring de här frågorna, säger Cecilia Linder, regionråd Region Uppsala och vice ordförande i gruppen Internationell tillgänglighet och konkurrenskraft.

– Jag hoppas att vi med det här arbetet kan flytta fram godsfrågan ytterligare och att vi politiskt kan påverka den nationella nivån. Det är en stor utmaning men vi är väl medvetna om att vi behöver flytta över gods från väg till järnväg och sjöfart. Vi är Sveriges största konsumentmarknad, har en omfattande varuproduktion och stora transitflöden av gods, säger Jan Owe-Larsson, ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland och ordförande i gruppen Godstransporter.

bild
Jan Owe-Larsson, ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland och ordförande i gruppen Godstransporter. Foto: Aksel Örn Ekblom Mälardalsrådet 

– Gods och människor behöver samsas bättre om utrymmet och tillgängligheten i transportsystemet. Jag ser fram emot att titta närmare på hur flyget och hamnarna kan användas mer. Jag uppskattar det här sammanhanget där vi trots olika bakgrunder och politisk hemvist arbetar tillsammans i konsensus för att göra regionen stark och framgångsrik, säger Christoffer Öqvist, regionstyrelsens ordförande i Sörmland och vice ordförande i gruppen Godstransporter.

bild
Christoffer Öqvist, regionstyrelsens ordförande i Sörmland och vice ordförande i gruppen Godstransporter. Foto Aksel Örn Ekblom Mälardalsrådet.

–  Vår grupp ska fokusera på de storregionala kollektivtrafikflödena och där behöver vi ha två tankar i huvudet samtidigt. Det finns både stora städer och små orter i regionen och vi måste ha förmåga att kombinera tankar om till exempel lilla Norberg och storstaden Stockholm. Nu har vi en grupp med både nya och gamla politiker. Med den balansen mellan nya idéer och kontinuitet från tidigare arbete har vi kompetensen att ta hänsyn till båda perspektiven. Här hoppas jag också att kommuner och regioner kan haka på arbetet på hemmaplan, säger Jenny Landernäs (M), regionråd Region Västmanland och vice ordförande i gruppen Storregional kollektivtrafik.

bild
Jenny Landernäs. Foto: Aksel Örn Ekblom Mälardalsrådet

–  Vårt transportpolitiska arbete handlar om att skapa förutsättningar för att utöka vår arbetsmarknad. Människor ska kunna röra sig i hela Stockholm-Mälarregionen så att vi kan möta de utmaningar med kompetensförsörjning vi har. Det finns en enorm styrka i att vi möts över politiska gränser på det här sättet, säger Anton Fendert, trafikregionråd Region Stockholm och ordförande i gruppen Storregional kollektivtrafik.

– Flera aktörer vittnar om att samarbetet i Mälardalsrådet är stort och viktigt för vårt land. Men utifrån ett internationellt perspektiv är vi ganska små och för att kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga måste vi säkerställa att vi har en bra internationell tillgänglighet, säger Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande i Region Örebro län och ordförande i gruppen Internationell tillgänglighet och konkurrenskraft.

Framtidens transporter
Mälardalsrådet påbörjar nu arbetet med en ny analys av Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur. Arbetet leds av sjuttio politiker från de sju länen i Stockholm-Mälarregionen (Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland), som tillsammans för fram till staten vilka infrastruktursatsningar som regionen prioriterar och vilka som leder till störst nytta. Målet är att utveckla och vårda den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin (Systemanalysen) för Stockholm-Mälarregionens transportsystem. Samtliga av riksdagens partier är representerade i arbetet.

Tre temagrupper
Politiken arbetar i tre temagrupper med ett 20-tal representanter i varje grupp för att uppdatera systemanalysen. Följande politiker leder grupperna.
Storregional kollektivtrafik. Anton Fendert (MP), Region Stockholm, ordförande och Jenny Landernäs (M), Region Västmanland, vice ordförande.
Godstransporter. Jan Owe-Larsson (M), Region Östergötland, ordförande och Christoffer Öqvist (M), Region Sörmland, vice ordförande
Internationell tillgänglighet och konkurrenskraft. Andreas Svahn (S), Region Örebro län, ordförande och Cecilia Linder (M), Region Uppsala län, vice ordförande

En Bättre Sits
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland. 

Källa: Mälardalsrådet