Infrastrukturministern tog emot handlingsplan för framtidens svenska flyg

Infrastrukturminister Andreas Carlsson tar emot en "Handlingsplan för framtidens flyg" av Norwegians koncernchef Geir Karlsen samt VD:ar för Swedavia, Transportföretagen, BRA, SAS, Svenska Regionala Flygplatser (SRF) och Aviation Capacity Resources. Foto: Norwegian

Norwegian tillsammans med de största aktörerna i svenska flygbranschen överlämnat en handlingsplan för ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt svenskt flyg till infrastrukturminister Andreas Carlson.

Utifrån fem övergripande mål föreslås konkreta åtgärder som både flygbranschen och regeringen bör vidta för att driva på flygets omställning, öka svenska flygets konkurrenskraft och göra flyget till en naturlig del av den svenska transportinfrastrukturen.

År 2017 tog den dåvarande regeringen fram En svensk flygstrategi – för flygets roll i framtidens transportsystem. Ambitionerna var goda, men genomförandet svagt, menar Norwegian. De samlade aktörerna i den svenska flygbranschen har arbetat fram ett förslag till en uppdaterad flygstrategi och formulerat en konkret handlingsplan för framtidens svenska flyg.

Handlingsplanen preciserar en rad åtgärder som branschen och regeringen behöver vidta för att vi ska säkerställa ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt svenskt flyg.

– Att vi som är de största aktörerna i den svenska flygbranschen gemensamt har tagit initiativ till en uppdaterad flygstrategi med konkreta förslag på hur vi kan snabba på omställningen till ett hållbart flyg, samtidigt som vi ökar både konkurrenskraften och tillgängligheten, visar att vi är enade och att vi tillsammans med beslutsfattare vill driva på utvecklingen för flyget. Jag är mycket glad över vårt gemensamma förslag och ser fram emot arbetet mot ett både hållbart och konkurrenskraftigt flyg i framtiden, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.

Initiativtagarna bakom förslaget till en uppdaterad flygstrategi är Norwegian, BRA, SAS, Transportföretagen, Swedavia, Svenska Regionala Flygplatser och ACR.

Branschaktörerna tar ett stort ansvar för att genomföra handlingsplanen som tar höjd för den snabba tekniska utvecklingen som skett inom flyget sedan 2017 samt klimatomställningens krav.

Mål och åtgärder föreslås inom fem områden

Flygbranschen har enats om fem fokusområden som de anser behöver utvecklas för att flyget ska kunna bidra till positiv samhällsutveckling och minskad klimatpåverkan.

  1. Öka tillgängligheten inom Sverige och internationellt med flyg.
  2. Säkerställ konkurrenskraftiga villkor för det svenska flyget för att möjliggöra sund konkurrens inom EU och övriga världen.
  3. Utveckla Stockholm Arlanda Airport som nav och en hållbar framtidsflygplats.
  4. Gör Sverige till föregångsland för utveckling och användande av fossilfritt flyg.
  5. Arbeta för hög flygsäkerhetsarbetet med effektiva målbaserade regelverk som omfattar drönartrafik.

Till dessa fokusområden kopplas förslag till en rad insatser som flygbranschen och regeringen behöver vidta för genomförandet av handlingsplanen. Sammanlagt innehåller handlingsplanen trettiotvå förslag riktade till regeringen.