Cyberhoten växlar –men skadorna består

För måhända ett tiotal år sedan kunde var och en småhacker köpa en DDoS-attack för en handfull dollar och störa valfri myndighet eller tidning, men numera har det växt till en industri. Dagens aktörer har andra planer än smågrupper som bara vill tjäna pengar. 

AV JÖRGEN STÄDJE

Förr kunde det vara intressant att bryta sig in i en företagsserver och stjäla filer med data om produktutveckling osv, men numera handlar det om att sälja filer med miljoner personliga data och kreditkortsnummer på Darknet, eller som på de allra senas-te 3-4 åren, att lamslå hela städer och länder genom att angripa infrastrukturen. Andra mål kan vara att tysta dissidentländer genom stora DDoS-attacker mot landets media, TV-kanaler osv.

Angreppen har gått från att utföras av enskilda individer, till enskilda grupper, till stora organi-serade fabriker som utför tusentals angrepp varje dag. De mest kända sådana finns i Ryssland, Kina, Iran och Nordkorea. För att angrepp på sociala media ska bli trovärdiga måste man kunna det lokala språ-ket. Därför ordnade Ryssland en trollfabrik i Venezuela, för att kunna trolla på korrekt spanska. Givetvis finns det trollfabriker i USA också, tro inget annat, men de har aning-en annorlunda syften (trumpister, antivaxare och liknande).

Dagsläget är lite komplicerat. De stora ryska hackergrupperna har, åtminstone tillfälligt minskat sina angrepp mot Västeuropa, eftersom de har nog att göra med kriget i Ukraina. Men de jobbar fortfarande. I skrivande stund är t ex Monte-negros hela statsapparat blockerad av en rysk attack. Baltikum står ständigt under hårt tryck. Italien, Costa Rica, det bara fortsätter. När det blev klart att Sverige och Finland skulle gå med i Nato ökade attackerna mot oss. Man ska också vara medveten om att det finns lokala hackergrupper som ställer till oreda i Ryssland.

På grund av vårt ointresse för cyberskydd, slinker skadeprogram-men in i våra datorer och telefoner som på räkmackor. För närvarande står banktrojanen Emotet för 10,4 % av attackerna i Sverige, Remcos står för 3,49 % och sprids via Microsoft Office-dokument, medan NJrat lig-ger på tredje plats med 3,28 %.
Kom ihåg: det är inget personligt, de vill bara ha dina pengar. 

Läs mer HÄR!