En milstolpe av metanolbunkring genomförd

Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn. Bild: Göteborgs Hamn AB.

En världsunik milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i Göteborgs hamn. Detta då det metanoldrivna fartyget Stena Germanica blev nyligen det första icke-tankfartyg i världen som bunkrades med metanol från fartyg.

– Den här operationen bevisar att det är genomförbart att bunkra metanol från fartyg till fartyg och stärker Göteborgs hamns position som bunkernav. Den visar även att detta kan göras på ett säkert och effektivt sätt – inte bara här, utan även i andra hamnar runt om i världen, säger Christoffer Lillhage, affärsutvecklare energi på Göteborgs Hamn AB som också ser bunkringen som en dörröppnare i fartygsbranschens förhållande till metanol:

– Nyckeln till framgång är att arbeta tillsammans över hela värdekedjan för att hitta en pragmatisk och säker metod för att implementera bunkerprocedurer för metanol. I slutändan kommer det bidra till branschens mål att kraftigt minska sjöfartens koldioxidutsläpp, säger Christoffer Lillhage.

Fartyget som bunkrades var Stena Lines ro-ro- och passagerarfartyg Stena Germanica, som dittills endast bunkrats med metanol tankbil. Bunkring från fartyg till fartyg är dock en effektivare process – både utifrån ett volym- och ett leveranskedjeperspektiv.

– Stena Germanica som idag knyter samman Göteborg med Kiel blev världens första metanoldrivna färja 2015 när Stena Line konverterade det 240 meter långa fartyget, i partnerskap med Methanex, Wärtsilä, Göteborgs Hamn och Port of Kiel. Vi välkomnar bunkring direkt från fartyg till fartyg som ett verktyg för att uppnå en stabil och effektiv leveranskedja för metanol – det är nödvändigt i Stena Lines skifte till alternativa bränslen och för att behålla vår position som en ledare inom hållbar sjöfart, säger Maria Tornvall, Hållbarhetschef på Stena Line.

”Globalt tillgängligt, säkert att frakta, lagra och hantera”
Utöver Stena Line möjliggjordes den historiska bunkringen av ytterligare intressenter som samverkat under hela processen. Driftsföreskrifter för metanolbunkring är en förutsättning som Göteborgs Hamn AB i april 2022 var först i världen med att införa. Tankrederiet E&S genomförde bunkringen i praktiken och metanolproducenten och leverantören Methanex levererade bränslet.

Snabbt växande efterfrågan på metanol
Metanol som fartygsbränsle har positiva miljö- och klimategenskaper och går starkt framåt i den internationella sjöfarten. Världens största containerrederi Maersk Line har 19 större metanoldrivna containerfartyg beställda. X-Press Feeders är en annan stor aktör som kommer att börja lansera åtta metanoldrivna fartyg redan i år. Det är bara några av de många rederier som har tillkommande metanolfartyg i sina flottor de närmsta åren.

I Göteborgs hamn har man sedan länge arbetat aktivt för att främja alternativa bränslen. Metanol ser man som en nyckelkomponent i en nödvändig mix av klimatsmartare bränslen i sjöfarten.

bild
Christoffer Lillhage, affärsutvecklare energi på Göteborgs Hamn AB. Foto: Göteborgs hamn

– Vi vill etablera Göteborgs hamn som det primära bunkringsnavet för alternativa sjöfartsbränslen i norra Europa. Idag är vi ett steg närmare det målet och vi är redo att ta emot fler metanolfartyg, säger Christoffer Lillhage.