Första publika snabbladdarna för tunga transporter i norr

Ny laddinfrastruktur i Skelleftehamn. Foto: Scania

Nu öppnar norra Sveriges första publika laddplats för tunga transporter i Skelleftehamn. Bakom satsningen står Elregion Norrland, ett samarbete där bland annat Skellefteå Kraft och Scania ingår, med målet att påskynda elektrifieringen av tunga transporter. Skellefteåregionens roll i den industriella utvecklingen i norra Sverige kopplat till klimatomställningen gör Skellefteå Hamn, 18 km väster om Skellefteå, till en strategiskt lämplig plats för laddning av tunga fordon.

I regionen finns Northvolt som nyetablerad industri, Boliden som den historiskt tunga industrin i regionen, Scania som fordonsleverantör, Wibax som transportbolag, Skellefteå Kommun som hamnoperatör och inköpare av transporter samt Skellefteå Kraft som leverantör av laddutrustning och förnybar energi.

– Det unika i den här satsningen för snabbladdning av tunga fordon är att aktörer från hela värdekedjan samarbetar i en region där elektrifieringen är i fokus, säger Fredrik Jonsson, affärsenhetschef E-mobilitet på Skellefteå Kraft.

Alla i värdekedjan är beroende av varandra för att elektrifieringen av tunga fordon ska bli verklighet. Fordonstillverkare behöver veta att kunderna vill ställa om till eldrivna fordon. Transportföretag vill, om de investerar i eldrivna fordon, säkerställa att de går att ladda på strategiska platser utan onödigt uppehåll och energileverantören behöver vara trygg i att laddning kommer att efterfrågas.

– Elektrifieringen går snabbt framåt. Scania erbjuder nu ellastbilar för transportuppdrag i stad och region, på sikt även fjärrtrafik. Nyckeln i omställningen är ett effektivt samarbete i hela värdekedjan. Ökad tillgång till publik snabbladdning blir det tryggare för våra kunder att gå över till eldrift, säger Jessica Björkquist, ansvarig för E-mobility, Scania Sverige.

Elektrifieringen behöver gå fort och då är utbyggnaden av laddmöjligheter avgörande. En viktig förutsättning för en lyckad omställning är även att laddningen blir effektiv. Det kan till exempel innebära att bilarna laddas i anslutning till lastning eller lossning.

Etableringen är en del av Skellefteå Krafts satsning på att möjliggöra elektrifieringen av tunga transporter. Totalt har 9,5 miljoner kronor investerats i laddplatsen för tunga transporter. Tre lastbilar kommer att kunna laddas samtidigt med en effekt på 300 kW.

Etableringen är delvis finansierad av klimatinvesteringsstöd från Naturvårdsverket.