Evia lanserar elvägar globalt

Josephine Adorelle, vd Evias, vid en av Evias elektrifierade vägar. Foto: Evias

Evias är det svenska cleantech-bolaget som ska elektrifiera världens alla bilvägar. Efter flera års testning och lyckade pilotprojekt lanserar man nu sin teknik globalt, med målet att bli Sveriges nästa stora tech-export.

– Evias kommer att driva den gröna omställningen av transportindustrin framåt, säger vd:n Josephine Adorelle.

Transport står för nästan 25 procent av de globala energirelaterade koldioxidutsläppen. Elektriska fordon är därför en av de viktigaste lösningarna för att minska luftföroreningar och växthusgasutsläpp. Evias är cleanteach-bolaget som ska leda övergången till elektrifiering och som nu lanseras globalt med demoprojekt i flera länder, med Sverige som första marknad.

Lanseringen leds av den nytillträdda vd:n Josephine Adorelle, ett för många välkänt namn inom transportsektorn. Josephine har lång erfarenhet av elfordonsbranschen och har tidigare haft framträdande roller på bland annat Tesla och Renault, och har nu senast varit med och byggt upp elbildelningstjänsten Aimo.

– Den globala transportsektorn kommer inte att gå tillbaka till hur den såg ut innan pandemin. Vi rör oss allt snabbare mot en grön omställning och behöver därför hitta nya färdmedel och transportsätt. Evias kommer att vara drivande i den gröna omställningen, från fossilt till elektrifiering. Vi ser att det finns ett enormt intresse för att komma igång med e-mobilitet i stor skala, inte minst i Sverige. Vi har tekniken och vi kommer att visa vägen, säger Josephine Adorelle, vd för Evias.

Evias patenterade lösning består av en rörlig arm på undersidan av fordonet som automatiskt kopplar an till en elektrisk skena i vägen. På så sätt laddar armen både elmotorn och bilbatteriet. Flera års utvecklande och testning har lett till en kostnadseffektiv och säker lösning för att ladda både lätta och tunga fordon under körning, även under tuffa förhållanden med mycket smuts, regn och snö.

Tekniken har testats i praktiken under ett antal år. En första testbana byggdes 2012 i Stockholm, nära Arlanda flygplats, och 2017 elektrifierades en allmän väg med Evias teknik. Sverige bedöms som en god första marknad för kommersiell lansering, inte minst med tanke på den elektrifieringskommission som förra året tillsattes av regeringen, vars uppdrag är att påskynda elektrifieringen av hela transportsektorn.  

– Vår affärsidé är att förse samhällen med den bästa möjliga laddningslösningen för elfordon. Huvudfokus i ett första skede ligger på att etablera oss i Sverige, men vår teknik kan lätt anpassas till olika marknader och därför har vi redan initierat ett antal olika demoprojekt i flera andra länder. Målet är att gå från uppstickare till att revolutionera den globala transportsektorn inom de närmsta åren. Sveriges nästa stora tech-export helt enkelt, säger Josephine Adorelle.