Här ska du kunna ladda om

Anders Wiklund/TT: El- och hybridbilar på laddning. Arkivbild.

Sju län, och då framför allt i Norrbottens inland, finns med bland de platser som får dela på totalt drygt 26 miljoner i investeringsstöd för att etablera snabbladdare. Bland dessa märks ett flertal mindre orter i norra Sverige där efterfrågan skulle kunna misstänkas vara ganska marginell.

Där marknaden inte ser någon vinst med att ha stolpar, säger Marie Hagberg, avdelningschef på Trafikverket.

Nå klimatmålen

Efterfrågan var större än vad Trafikverket nu kunde besluta om. En ny ansökningsomgång är planerad till februari-mars nästa år och förutom Norrbotten ingår även då även Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg.

Det här är viktigt för att vi ska kunna nå våra klimatmål, säger Marie Hagberg.

I nuläget finns omkring 450 publika snabbladdare i landet. Avsikten med det statliga stödet är att det ska finnas minst en snabbladdare var tionde mil på de större vägarna och Trafikverket har till sitt förfogande 150 miljoner kronor att fördela över tre år.

80 stolpar saknas

80 stolpar behövs för att nå dit, säger Marie Hagberg.

Varje snabbladdarstolpe har plats för fyra bilar samtidigt.

Ansökningarna har kunnat göras av såväl näringsidkare, kommuner och kommunala bolag men kravet har varit inför själva ansökningsförfarandet är att laddpunkten är i drift under minst fem års tid.

Fakta: Här ska nya snabbladdare etableras

BödaKalmar

Nässjö tätortJönköping

AbiskoNorrbotten

RiksgränsenNorrbotten

StenbackenNorrbotten

Kiruna tätortNorrbotten

NikkaluoktaNorrbotten

PuoltikasvaaraNorrbotten

Gällivare tätortNorrbotten

HakkasNorrbotten

LansjärvNorrbotten

Överkalix tätortNorrbotten

Tore tätortNorrbotten

Enviken tätortDalarna

Fredriksberg tätortDalarna

Idre tätortDalarna

LångflonVärmland

Råda tätortVärmland

LesjöforsVärmland

Hällefors tätortÖrebro

FinspångÖstergötland