Helsingfors spårvagnsnät brer ut sig

Helsingfors nuvarande spårvägsnät. Klicka på krysset så syns kartan bättre. Bild: Creative Commons Lic. Basemap by Maanmittauslaitos

- Helsingfors spårvagnsnät brer ut sig med aldrig tidigare skådad fart, skriver den finländska dagstidningen Hufvudstadsbladet.

Fiskehamnen, Kägeludden, Gamlas. Staden släppte nyligen kartan över framtidens spårvagnsnät. Under de kommande tio åren byggs nya linjer och många fler hållplatser. 

 De nya snabbspårvägarna visas på den nya kartan, liksom spårvägen till Degerö och de nya avsnitten på de existerande linjerna i stadskärnan.

 Redan i år sker flera förändringar. I höst blir Atlantbron på Busholmen klar. Då kommer 9:ans spårvagn att gå ända fram till Västra terminalen via den nya hållplatsen Atlantgatan.

 Invånarna vid Eirastranden får också närmare till spårvagnen när 6:an börjar köra på de nya spåren på Docksgatan. I samma veva läggs 6T-turerna till Västra terminalen ner.

 Nästa år får 9:ans spårvagn fler stationer i andra änden då den fortsätter från Böle till Ilmala station. Evabacken och Radiogatan blir två nya hållplatsnamn att lägga på minnet.

 Lite längre fram i tiden börjar en helt ny spårvagn trafikera rutten Fiskehamnen–Västra Böle. Den får nummer 13 och går ända ut på Sumparn. Det här händer åren 2023–2025.

 År 2024 väntas huvudstadsregionens första snabbspårväg bli klar. Den kör mellan Kägeludden i Esbo och Östra centrum. Spårvagnarna är 35 meter långa. Linjen får nummer 550 och passerar Alberga, Hoplax och Åggelby.

 Två år senare, 2026, väntas linjerna 11 och 12 rulla över Kronbroarna ända fram till Kronbergsstranden och Uppby på Degerö. Ännu längre fram i tiden kan det gå en spårvagn mellan Skillnaden och Gamlas (nummer 30). Det ska också byggas spårvagnsspår mellan Eira och Mejlans som går via Tölö. Den linjen ska sluta i Munksnäs.