Morandibron i Genua återställd

Morandibron i Genua har återuppstått. Foto: Rina

Det har gått en kort tid sedan Morandibrons, känd som Polcevera Viaduct i Genua, tragiskt kollapsade. Ingenjörsföretaget Rina fick i uppdrag att hantera både rivningen av den gamla bron och ombyggnaden av den nya. Nu meddelar man att huvudkonstruktionen är klar och den sista brodelen är monterad på plats. Även om bron ännu inte är öppen för allmänheten så är detta ett viktigt steg i projektet. Att bron är återställd är något Genuas befolkning, på över 580 000 invånare, väntat på länge.

Rinas ingenjörer har lagt ned mer än 150 000 timmar för att hantera detta högprofilerade projekt. Rina har från första dagen varit ansvariga för att leverera projektet inom budget och i tid, trots Covid-19:s utmaningar. Att återställa  Morandibron är ett komplex infrastrukturprojekt där teamet ansvarar rivningen av den gamla bron och återuppbyggnaden av den nya i en stadsmiljö. Arbetena utfördes i ett tättbefolkat område där också stora industriföretag som Ansaldo Energia finns. Området korsas av fyra huvudvägar och en järnväg som är en viktig länk till Genovas hamn. Därtill kommer nätverksleveranser av gas, vatten med mera och inte minst och en flod att ta hänsyn till.

– Att ha en effektiv projektledare i spetsen för ett komplext projekt som Genoa Bridge resulterar i en dynamisk strategi. Å ena sidan ska projektet fortlöpa i enlighet med alla lagstadgade krav. Å andra sidan kan teamet reagera effektivt på de problem som uppstår under hand. Genom att använda Rina:s avancerade projektledningskapacitet var det möjligt att hantera de betydande miljöfaktorerna och starta återuppbyggnaden av den nya bron, samtidigt som rivningen av resterna av den tidigare bron pågick, säger Roberto Carpaneto, vd för Rina Consulting,

Projektets omfattning är enorm med mer än 3 000 tekniska dokument och cirka 600 granskningar genomförda med planer och godkännanden av tekniska, kvalitets-, säkerhets- och miljöaspekter för planerna för rivning och återuppbyggnad av bron. Rina-teamet utförde också 2 000 inspektioner vid anläggningarna som tillverkade material och konstruktionselement till den nya viadukten. Dessutom har mer än 250 tekniska planeringar och 220 tekniska operativa samordningsmöten ägt rum, vilket visar Rina:s åtagande att hantera projektets slutförande och samtidigt upprätthålla hög standard på arbetet.

Verksamheten kunde fortsätta under Covid-19 tack vare alla berörda företags engagemang och den centraliserade samordningen av projektet. Som säkerhetskoordinator införde Rina de nödvändiga protokollen för undvika risken för infektion när viruset först dök upp i Italien. De primära åtgärderna inkluderade kontinuerlig utbildning av personal, ständig kommunikation om virusets progression och obligatoriska åtgärder för självskydd.

– Detta projekt är ett av de viktigaste i min karriär. Genovas stadsbild omvandlades plötsligt. Det ögonblick den tragiska kollapsen inträffade - till rivningen av resterna av bron var känslomässigt påfrestande. Detta projekt har varit ett test på Rina:s förmåga att samordna en utomordentligt komplex operation. Det är en demonstration av att Italien är ett land som kan fortsätta att fungera även i de svåraste stunderna. Denna viadukt är en viktig symbol för omstart av landet. Men arbetet är ännu inte avslutat. Vår vision är fokuserad på att den nya bron ska öppnas inom kort, säger Roberto Carpaneto.