Mer underhåll och punktlighet för järnvägen

Riksdagen anordnade en offentlig utfrågning angående järnvägen i Sverige, för att belysa några av de olika framtida valen järnvägen står inför. Ett ökat underhåll och punktlighet var några av de punkter som togs upp.

Det pågår ett utvecklingsarbete på järnvägsområdet, och våren 2013 tog riksdagen initiativ som ledde till en offentlig utredning om järnvägens organisation. Syftet var att ta fram förslag till förbättringar. Med bakgrund i detta anordnade utskottet en offentlig utfrågning angående järnvägens framtida val. Medverkande var bland annat: Gunnar Alexandersson, särskild utredare i Utredningen om järnvägens organisation, Anna Lundman, chef för underhåll på Trafikverket, Thomas Pilo, marknadschef för Infranord och ledamot i styrelsen Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer och Christel Wiman, verkställande direktör på Branschföreningen Tågoperatörerna.

Nio delprojekt aktuella
Det är ofta när makthavare samt företag i branschen diskuterar förbättringar som punktlighet kommer upp på agendan, nu kom även ett ökat underhåll och mer fokus på förebyggande arbete upp till diskussion.
– Vi måste förbättra tågens punktlighet, öka resetiden och säkerheten på spåren, säger Gunnar Alexandersson, särskild utredare i Utredningen om järnvägens organisation. Just nu är det nio delprojekt på gång som startade i september 2014 med totalt med totalt 80 medverkande människor. Syftet är att till 2015 lämna underlag för förbättringar.

Längre avstängningar krävs
Anna Lundman, chef för underhåll på Trafikverket vill ändå påpeka att järnvägen funkar bättre idag.
– Tågen går inte riktigt bra idag, men det är viktigt att komma ihåg att de går bättre idag än vad de gjorde förr, säger hon. Vi har helt andra förutsättningar, till exempel så har antalet resenärer fördubblats sen 90-talet. Men underhållet är kraftigt eftersatt med flera år och det märks. Vi kommer prioritera underhållet i storstäder först. För att göra det möjligt måste vi satsa mer på längre avstängningar, vilket är en enorm resurs för underhållsarbetet.

Behövs ett övergripande informationssystem
Trafikverket har idag flera olika informationssystem, vilket inte fungerar enligt Thomas Pilo, marknadschef för Infranord och ledamot i styrelsen Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.
– För att få en punktligare järnväg krävs ett effektivare underhåll, säger han. För att det ska bli möjligt måste Trafikverket skaffa ett övergripande informationssystem där det är möjligt att upptäcka rotorsakerna till problemen.

Thomas Pilo anser även att det är viktigt att jobba med ett förebyggande arbete, som i sin tur leder till att tågen får en möjlighet till förbättring och som leder till en ökad konkurrens.
– Genom bättre styrning och transparenta upphandlingar skapar vi bättre möjligheter för fler förbättringar. Vi kan då mäta effektiviteten och skapa högre konkurrens.

5 miljarder per år till underhåll
Christel Wiman, verkställande direktör på Branschföreningen Tågoperatörerna, anser att det är viktigt med en punktlighet så att järnvägen får möjlighet till att motsvara kundens behov och förbättringar.
– Vi måste använda mer pengar till återställningen av järnvägen, säger hon. Vi måste höja kvalitetsavgifterna som faktiskt underlättar och ökar kundvärdet. För att ta oss han kvalitetsbristerna kommer det behövas runt 5 miljarder per år.