Scandinavian Mountains Airport tillväxtmotor för hela regionen

Den 22 december landar de första planen på Scandinavian Mountains Airport. Foto: EFN

Den 22 december landar de första planen på Scandinavian Mountains Airport, den nybyggda flygplatsen mellan skidmetropolerna Sälen och Trysil. Flygplatsen är den första som byggs i Sverige på två decennier.

– Vi bygger inte bara en flygplats utan det här är en tillväxtmotor för hela regionen", säger Gunnar Lenman, vd på Scandinavian Mountains Airport.

Notan för flygplatsen beräknas bli runt 700 miljoner kronor. Den betalas till två tredjedelar av ägarbolaget medan staten har skjutit till resterande 250 miljoner kronor. Största enskilda ägare är skidturismjätten Skistar. Planen är att flygplatsen ska göra att Sälen och Trysil blir internationella skiddestinationer. Långsiktigt räknar man med att 80 procent av flygpassagerarna kommer att vara internationella resenärer.

– Jag tror att man kommer att prata om före och efter flygplatsen, för plötsligt skapar vi en tillgänglighet. Det här är ju en glesbygdsregion med långt att åka till för många, säger Jonas Bauer, Skistars destinationschef i Sälen.

Från början kommer Sälens flygplats att trafikeras av BRA Flyg till och från Stockholm, Malmö, Växjö, och Ängelholm och med SAS till och från Köpenhamn och London. Målet är 40 000 passagerare första säsongen och cirka 200 000 per säsong om fem år.

Att det öppnas en ny flygplats i en tid då medvetenheten om klimatförändringarna är större än någonsin har kritiserats, särskilt det faktum att det delvis kan ske tack vare statliga pengar. Jonas Persson – entreprenören som var den första att på allvar driva idén om en internationell flygplats i Sälen. Redan beskedet om att en ny flygplats skulle byggas fick hjulen att börja snurra i Sälen. Skistar har flera större byggprojekt på gång i form av nya hotell och liftar. Bolaget räknar med att inom en tioårsperiod öka kapaciteten i Sälen från cirka 15 000 bäddar till 20 000.