Om drygt ett halvår blir byggnationen klar för den nya tågdepån i Kärråkra, norr om bangården i Hässleholm. Då blir det Sveriges modernaste tågdepå med en projektkostnad på 1,5 miljarder kronor. Den kommer att fungera som underhållsdepå med både verkstad och parkering åt dagens Öresundståg.
Beställaren, Region Skåne, ser det som en strategisk investering att låta bygga depån. -Att äga den ger möjlighet att få översyn över hela produktionen, säger Håkan Falkboo, bitr projektchef för Region Skåne.
Att äga istället för att hyra in sig medför också andra fördelar, anser han. Idag servas Öresundstågen främst på den danska anläggningen Helgoland, med en begränsad kapacitet. Kan man underhålla på närmare håll utan köer, kommer fler tåg kunna vara i trafik. Enligt Falkboo innebär det att regionen på sikt kommer göra besparingar på bygget i Kärråkra.
Servicetiden kommer dessutom att förkortas tack vare satsningen på ny teknik för exempelvis för hjulaxelbyten och en ny svarv med elektronisk styrning. Tågen ska också bli säkrare och renare.
Depån består av uppställningsplatser, verkstad, kontor samt kombihall (tvätt) och svarv. Drygt hälften av ytan på 25 000 kvadratmeter ska utgöras av verkstad med tio verkstadsplatser. Uppställningsplatserna kommer ha 36 platser för tågparkering. Ägaren Region Skåne kommer att hyra ut anläggningen till Öresundståg AB, som i sin tur hyr ut till en extern operatör som ansvarar för underhållsdriften.
En av de stora utmaningarna har, enligt Håkan Falkboo varit att hitta de som har kunskap och kompetens. Som ”kan järnväg”, som han uttrycker det.
-Det här med att bygga depåer är nästan en hemlig verksamhet där alla håller på sin kunskap.
Men arbetet har gått bra och projektet har utvecklats enligt plan. Många personer är involverade i arbetet med den nya depån. NCC är ansvariga husbyggnationen och bara hos dem och deras underleverantörer är det i dagsläget runt 180 personer.
NCCs projektchef på plats, Madeleine Svensson, berättar att det ställt krav på flexibilitet och samarbete från alla inblandade.
-Den största utmaningen har varit och är att få allt klart på den korta byggtiden. Den 31 januari nästa år ska allt vara klart.
Olika entreprenörer har haft arbetsområdet uppdelat mellan sig och har inom varje område tagit hänsyn till arbetsmiljöriktlinjer.
-Efter hand så flyttas staketen och arbetsområdesgränserna för att en annan entreprenör måste komma till och göra sina arbeten.
Det har varit mycket samordning för alla involverade.
-Stora byggnader gör vi ofta, men det är inte varje dag en tågdepå byggs, säger Madeleine Svensson.
Projektet kommer ha en positiv inverkan för kollektivtrafiken i hela regionen, menar Håkan Falkboo på Region Skåne.
Ska man också se det som en satsning på tågtrafiken och många resenärers önskan om en mer välfungerande tågtrafik?
-Ja det är det definitivt, säger han. Skånetrafiken, som är delägare i Öresundståg AB, har en plan om att fördubbla kollektivtrafiken vart tionde år.
Depån utgör därmed en strategiskt viktig satsning i den riktningen.
Faktaruta 1
Kärråkra tågdepå
Plats: Hässleholm
Projektkostnad: 1,5 miljarder
Projektet påbörjades: 2015
Byggår: 2017-2019
Byggherre: Region Skåne Regionfastigheter
Arkitekt: Krook & Tjäder AB (fd Uulas Arkitekter)
Entreprenör, byggnader: NCC
Betong Prefab, byggnader: Starka, Kristianstad
Installationer byggentreprenad: Eitech Electro
Faktaruta 2
Positivt för kommunen
För i Hässleholms kommun är tågdepån en välkommen satsning.
Depå väntas ge flera positiva effekter för kommunen:
- Ca 150 nya arbetstillfällen.
- Hässleholms position som järnvägsknut och nav blir ännu starkare.
- Stora investeringar inom teknik och järnväg.
- Många lokförare kommer att utgå från Hässleholm, vilket kan ge fler inflyttare och medföljande familjer.
- Större förutsättningar att starta yrkesutbildningar, t ex tågtekniker och lokförare.