Ulvsundadepån: Här ska Tvärbanans vagnar servas

Tvärbanan har etablerats som ett av de populäraste trafikslagen i Stockholm. Foto: Christer Wiik
Tvärbanan har etablerats som ett av de populäraste trafikslagen i Stockholm. Foto: Christer Wiik
Skiss över den kommande Ulvsundadepån. Copyright: SL
Skiss över den kommande Ulvsundadepån. Copyright: SL

Just nu byggs en ny nordlig gren av det populära spårvägsystemet Tvärbanan i Stockholm. I anslutning till den nya linjen Tvärbanan Solna, i södra Ulvsunda, bereder man nu också plats för en ny underhållsdepå som ska försörja hela trafiken på Tvärbanan,  men även för den angränsande Nockebybanan.

Ulvsundadepån, med en totalbudget på 1,4 miljarder, kommer att ha uppställningsytor för totalt 60 vagnar och inrymmer även verkstad och övriga serviceutrymmen såsom karosseri och tvättanläggning.  I anslutning till depån ska det även byggas en ny trafikledningscentral som ska betjäna de nämnda banorna.

Spårvägssystemet Tvärbanan i Stockholm har sedan invigningen i början av millenniet etablerat sig som ett av de populäraste trafikslagen i huvudstaden. Nu ska den aktuella banan förlängas knappt sju kilometer från dess idag nordvästligaste station Alvik – till Solna station via Ulvsunda och Sundbyberg. Sträckan inrymmer totalt åtta nya hållplatser, fördelade över tre kommuner, Stockholm, Solna och Sundbyberg. Den nya banan ska öppna för trafik sommaren 2013 och skapar då nya tvärförbindelser mellan tunnelbana, pendeltåg och andra trafikslag i Storstockholm, ett av de viktigaste syften med just Tvärbanan.

Val av lokalisering

Banans första hållplats efter Alvik, Johannesfred, blir en viktig knutpunkt för Tvärbanan Solna, eftersom det är i detta område, nordväst om hållplatsen, Ulvsundadepån kommer att uppföras lagom till invigningen av den nya sträckan.

Denna del av Tvärbanan leds till stora delar genom befintlig bebyggelse och valmöjligheterna av depåns lokalisering var av förklariga skäl begränsade, men man har nu valt en plats som har fallit sig naturlig.

– Platsen ligger intill ett befintligt nedgånget industriområde, under ett flygstråk till Bromma flygplats, där det inte heller får byggas nya bostäder, säger Sven Leijonhufvud, projekteringsledare på SL och tillägger även att Stockholms stad har föreslagit platsen som den bästa.

– Det finns helt enkelt inte så många platser att förlägga depån på. När man väljer en plats är det tyvärr alltid någon som blir drabbad, i synnerhet under byggskedet, fortsätter Sven med anledning av att några av de närboende som har protesterat mot byggnadsplanerna.

Under hösten pågår som bäst omfattande markarbeten för att bereda plats för den nya depån, vilket innebär rivning, schaktning och marksanering.

– Vi håller just nu på att se över hur vi kan genomföra en grönkompensation eftersom vi tar en del grönmark i anspråk. Vi har här samråd tillsammans med de boende i området, säger Torbjörn Englund, projektledare på SL.

Två våningar blev en

Depån med infart från båda håll kommer att omslutas av en rundbana för rangering. Från början var det tänkt att depån skulle uppföras i två våningar, men det avslogs av kostnadsskäl samt synpunkter från närboende. Nu kommer depån att inrymma 15 uppställningsspår med plats för 4 vagnar på varje, vilket gör 60 platser totalt.

– Men man kan inte ha varje plats ockuperad, utan man måste ha några tomspår för att kunna flytta runt vagnarna, vilket gör att det totalt kommer att finnas 56 platser för vagnsuppställning, säger Sven Leijonhufvud.

Därtill tillkommer utrymmen för reparationsplatser, karosseri, målarbox, tvätt- och servicespår samt en städhall.

Bemanning dygnet runt

Depån kommer att vara öppen dygnet runt och av de cirka 100 anställda kommer större andelen arbeta nattetid då tågen kan servas som bäst. Varje vagn kommer in varje dag för invändig städning och vagnarna kommer att tvättas utvändigt var tredje dag, då det också sker en mer grundlig inspektion.

Brommadepån avvecklas

När Ulvsundadepån är på plats kommer den befintliga depån i Bromma att avvecklas för att göra plats för bostäder samt uppställning för några av Nockebybanans vagnar.