Lättare för tåg att rulla över nationsgränser

Foto: Oresundsbron.com
Foto: Oresundsbron.com

EUs målsättning är att ett godkännande från en medlemsstat ska vara tillräckligt för att ett tåg ska få rulla över nationsgränser. Syftet med direktivet om ”driftskompatibilitetsdirektivet”, är just att förenkla processen med att godkänna tåg för trafik.

Direktivet trädde i kraft den 17 juni 2008 och ska nu införlivas i svensk lagstiftning. Regeringen beslutade i december 2009 att tillsätta en särskild utredare med uppdrag att föreslå hur det nya driftskompatibilitetsdirektivet och ett par andra direktiv ska genomföras i Sverige.

Nu har utredaren, Bengt-Erik Johansson, lämnat ett delbetänkande.

De viktigaste ändringarna i förhållande till tidigare bestämmelser:

  • Alla bestämmelser om godkännande för fordon i bruk integreras i direktivet (tidigare även i artikel 14 i säkerhetsdirektivet 2004/49/EG).
  • Det ska inte krävas något kompletterande godkännande för att få ta i bruk ett fordon som helt överensstämmer med tekniska specifikationer för driftskompabilitet (TSD).  Endast ett godkännande ska krävas för en godsvagn.
  • Utförligare reglering och förenkling av förfarandet för korsacceptans av fordon som är godkända i en stat.
  • Att utarbeta ett förfarande för godkännande av fordonstyper. Förenklad process för godkännande av fordon av redan godkänd typ.

- Direktivet kommer inte att ändra Transportstyrelsens verksamhet i särskilt hög grad. Föreskriften 2010:116 om godkännande för delsystem av järnväg, som trädde i kraft 1 augusti i år, tar redan höjd för den här förändringen, säger Heléne Jarefors, chef för järnvägsavdelningens analysenhet.

Förslaget remissas under hösten och beslut kan komma att fattas i riksdagen under slutet av 2010.