SAS totala trafik steg i augusti med 7,0 procent jämfört med samma månad i fjol. Den så kallade kabinfaktorn, som visar hur pass fyllda flygplanen är, steg till 78,2 procent, vilket enligt bolaget är en rekordhög augustisiffra.
"Att vi nu ser en viss återhämtning i den viktiga men hårt pressade norska marknaden signalerar att vår produkt är konkurrenskraftig och tyder på att kärnvärden som punktlighet, enkelhet och service värdesätts av resenärerna", skriver vd Mats Jansson i ett pressmeddelande.
Tack var mer välfyllda plan ökade snittintäkterna i juli med cirka 1 procent jämfört med samma månad 2009. Snittintäkterna redovisas alltid med en månads fördröjning.
Marknaden fortsätter att vara oförutsebar men en återhämtning har noterats både när på de interkontinentala rutterna och vissa kortare flygningar.
Under augusti har SAS inlett sin största försäljningskampanj hittills i Skandinavien med en miljon lågprisbiljetter för att få planen mer välfyllda. Man ser nu tecken på att den resulterat i en fördubbling av antalet bokningar jämfört med kampanjen förra året.
(TT)