Idag togs det första spadtaget för det som ska bli Nordens längsta snedstagsbro i trä. Gång- och cykelbron som går mellan Anderstorp och Älvsbacka kommer att konstrueras och byggas av Martinsons, och landfästena byggs av Skanska. Skellefteå kommun är beställare av projektet.
På plats under det symboliska första spadtaget fanns Ola Burström, ordförande tekniska nämnden, Mikael Lindberg, vd Martinsons Träbroar, Karl-Erik Malm, projektchef Skanska samt Olle Hagman, professor i träteknologi vid Luleå Tekniska Universitet.
– Valet att bygga i trä är en del av en långsiktig strategi. Träbroar har varit högintressanta för oss ändå sedan början av 90-talet då vi byggde två vägbroar i trä. Vår satsning på träbyggande har varit mycket omfattande. Dels är det en lokal råvara och dels ett mycket konkurrenskraftigt byggmaterial, säger Ola Burström, ordförande tekniska nämnden i ett pressmeddelande.
Bron är även en del i ett EU-finansierat forskningsprojekt vid Luleå Tekniska Universitet. Syftet med forskningsprojektet är att skapa nya modeller och verktyg för att mäta prestanda och kvalitet på avancerade träkonstruktioner.
EU finansierar forskningsprojektet med totalt 5 000 000 kr, varav 2 000 000 kr tilldelas uppförandet av bron och 3 000 000 kr till forskningen. Resterande 25 000 000 kr investerar Skellefteå kommun i bron.