I vår och i sommar kommer Vägverket att satsa 8,5 miljarder kronor på drift och underhåll av landets vägar och broar. Utöver detta blir det fortsatt utbyggnad av 1 + 2 vägar med vajerräcken. Åtgärder som för bilisterna innebär att vägarna får den standard som krävs.
Förutom reparation av Ölandsbrons vad gäller isolering och reparation av 12 kilometer kantbalkar, satsar Vägverkets Sydost på E4- sträckningen från Norrköping till sydöst om Värnamo. Regionen har här en funktionsentreprenad med lång löptid, där entreprenadens uppgift är att hålla sträckan i det trim verket kräver. Vägverket har som strategi att gå mot funktionella entreprenader, något som Region Sydost anammat.
Positiva erfarenheter
– Erfarenheterna av entreprenadformen är positiva och är orsaken till en ny upphandling, säger beställaren Jan Åke Karlsson, Region Sydost. Vi får mycket för pengarna och entreprenörerna har ett kvalitetssystem att arbeta efter och positionerna flyttar vi fram vad gäller funktioner och mål.
Region Sydost har en vägdrift på runt 600 miljoner kronor varav 270 miljoner skall täcka vinterväghållningen. Underhållsbeläggningen kostar i år 265 miljoner varav funktionsentreprenaden, för E4 genom regionen, hamnar på cirka 40 miljoner. Utöver underhållet av det stora vägnätet kostar brounderhållet av områdets 2 000 broar 115 miljoner. Av den summan går 43 miljoner till reparationer av Ölandsbron. Till eventuella akutåtgärder har regionen avsatt 90 miljoner.
Gummiasfalt på E6
I Region Skåne är det E6 och E4, som drar till sig de större projekten. På E6 mellan Kropp och Fleninge ska det gamla belaget grävas ur och förstärkas.
– Det kommer att vara klart till hösten, säger Roland Johnsson, Region Skåne, som är projektets beställare.
- Från Kropp till Hyllinge kommer vi att byta ut den gamla beläggningen till gummiasfalt.
I Region Skåne kommer underhållsbeläggningarna på de asfalterade vägarna att kosta runt 250 miljoner kronor. Till detta skall läggas 50 miljoner kronor till underhållsåtgärder på broar. Åtgärderna gäller främst isolering och åtgärder på balkar och broräcken. Det största broprojektet i regionen, E6 vid Borgeby, kommer ensamt att dra tre miljoner kronor.
Tjällyftningar karteras
I Region Mitt, som omfattar länen Dalarna, Gävleborg, Västernorrland och Jämtland satsas det på broar och vägar. I detta tjälrika område karteras kontinuerligt tjällyftningarna inför kommande projekteringar av åtgärder i vägkroppen .
– Underhållskostnaderna för regionens beläggningsunderhåll ligger på 490 miljoner kronor och bärighetsprojekt kommer att utföras för 400 miljoner, säger beställare Anders Silén, Region Mitt.
På E4 från Önska, norr om Örnsköldsvik till Västerbottengränsen blir det massabeläggning på en sträcka av drygt 25,6 km. Samma gäller E14 i Jämtland mellan Pilgrimstad och Brunflo medan sträckan Bräcke - Pilgrimstad på samma väg får ytbehandling på en sträcka av 3,4 km. Något som även gäller för E 45, där den 45,6 km långa sträckan Svenstavik och Brunflo ska ytbehandlas. I Region Mitts fyra län fortsätter ett antal pågående bärighetsprojekt samtidigt som ett antal nya tillkommer.
Supersingeldäck skapar ”fåror”
Ett problem som dykt upp de senaste åren är det s.k. supersingeldäcken (breddäck). De tål lika tung last som två traditionella däck och ger ett tryck mot vägbanan på 4,5 kilo vardera. Något som innebär ”fåror” efter hjulen i vägbanan, där regnvattnet ligger kvar och därmed pressas ner i beläggningen, som halverar dess livslängd med 3 – 4 år.
I den norra regionen kommer E12, R95 och väg 395 dra de största insatserna vad gäller beläggningar. På europavägen berörs sträckan Vännäs – Tväråbäck medan riksväg 95 mellan Skellefteå och Riksgränsen får ny beläggning på den 18 km långa sträckan mellan Jutis och Jäckvik. Samma gäller länsväg 395 på de 12 km mellan Pajala – Lovika och Anttis.
– När det gäller tjälen ser det än så länge bra ut, säger beställaren Christian Eriksson, Region Norr. Tjäldjupet är dryga meterna och får vi en torr och blåsig vår slipper vi tjälskador.
E18/E20 i Mälardalen
I Region Mälardalen med sina dominerande Europavägar 4, 18 och 20 kommer vårens och sommarens åtgärder att ligga på runt 840 miljoner kronor. På den gemensamma delen E18/ 20 mellan Arboga och Örebro blir det i sommar beläggning i båda riktningarnas långsamgående filer. En åtgärd som är beräknad till 15 miljoner. På E4 genom Sörmland satsas det nio miljoner på sträckan Fillekrog fram till länsgränsen till AB län. I Uppland satsas nio miljoner på ny beläggning på riksväg 55 vad gäller sträckan Örsundsbro – Litslena.
Essingeleden
I Region Stockholm fortsätter satsningen på Essingeleden och dess broar. I år kommer åtgärderna på de fyra broarna vid Nyboda att bli klara. Åtgärderna har inriktats på tvärbalkarna, som inte är tillräckligt starka för dagens laster. På sträckan Hallunda - Södertälje fortsätter restaureringen av nio broar i syfte att körfälten skall kunna utökas under 2011.
– I år har vi avsatt 125 miljoner kronor för detta, säger beställaren Kent Jonsson, Region Stockholm. Vårt problem är den stora trafikströmmen som gör att vi inte kan gå in och göra det vi vill göra.
Ett svårlöst problem då trafikströmmen är 170 000 fordon per dygn på en led, som är byggd för dygnstrafik på 80 000 fordon.
Nattjobb
I geografiskt stora Region Sydöst kommer E45 genom Dalsland att få ny beläggning på den fem mil långa sträckan mellan Tröndefors - Ånisenskog. E6 i Göteborg mellan Kållered – Sandsjöbacka får ny beläggning och där kommer arbetet att ske nattetid. På R40 Göteborg – Landvetter blir det åtgärder liksom på vissa delsträckor mellan Landvetter – Borås.
– På E6 genom Halland kommer vi att på vissa sträckor att belägga omkörningsfilerna, säger beställaren Johanna Thorselius, Region Sydöst. Totalt har det avsatts 400 miljoner kronor för årets beläggningar.
Åtgärderna på landets vägar blir många i vår och sommar, vilket kommer att ge vissa störningar i trafiken. Störningar som för trafikanterna ska resultera i bättre vägar.