Under det stora resekaos som drabbat SJ under den gånga veckan så meddelade man att bolagets restidsgaranti inte gällde då SJ ansåg att det extrema vädret och de problem som följde i dess spår föll under force major. Efter att ha utsått hårt kritik för beslutet meddelar SJ nu att man backar om restidsgarantin.
SJ säger att det beslut som fattades, om ett tillfälligt undantag av restidsgarantin, togs på de grunder som då var kända. SJ anser att det var ett juridiskt hållbart beslut. Stora delar av spåranläggningen var helt eller delvis ur funktion och inte framkomlig.
SJ har nu beslutat att utbetala restidsgarantin till alla resenärer som drabbats av förseningar under perioden fredag 19 februari kl. 18.00 till tisdag 23 februari klockan 17.00. Dessutom gäller fortsatt att SJ återköper alla biljetter, oavsett biljettyp, till och med söndag 28 februari.
Vi uppmanar nu alla resenärer att gå in på www.sj.se för att få ersättning, säger SJ:s vd Jan Forsberg. Vi hoppas att alla har förståelse för att det kan komma att ta oss lite extra tid att hantera alla ärenden. Men vi gör vårt yttersta för att ha en snabb process.