”Sjöfartskrav ger konsekvenser för skogsindustrin”

Foto: Stora Enso
Foto: Stora Enso

Skogsindustrierna varnar för konsekvenserna av IMO:s krav på sjöfarten. Bland annat utreder SCA alternativ transportväg till norsk hamn. Skogsindustrierna anser att regeringen nu måste agera som den finska regeringen och låta beslutet bli beroende av om villkoren gäller för hela Europa.

Den Internationella sjöfartsorganisationen IMOs beslut om skärpta gränsvärden för svavel i marint bränsle togs utan en föregående konsekvensanalys vilket, enligt Skogsindustrierna, är anmärkningsvärt. IMOs nya krav på sjöfarten kommer att öka kostnaden för fartygsbränslen med minst 70 procent, enligt en i efterhand gjord konsekvensanalys av Sjöfartsverket. Skogsindustrin är en av Sveriges största transportköpare och Skogsindustrierna pekar på att en ökad andel transporter på fartyg är en viktig del av skogsindustrins ambition att minska klimatpåverkan från sina transporter.

Enligt Skogsindustrierna indikerar Sjöfartsverkets analys klart att IMO-beslutet kommer få till följd att godstransporter flyttas över från sjöfart till landstransporter, vilket IMO tydligt deklarerat att deras beslut inte ska leda till.

Men beslutet har redan gett konsekvenser. SCA utreder alternativ transportväg till norsk hamn, liksom vad ökade biltransporter kan medföra i belastning på infrastruktur, olycksrisk på vägar med mera. Oron är att man inte klarar uppsatta miljömål.

- Det är bra att IMO tar tag i svavelproblematiken, och beredskap fanns hos näringslivet i norra Europa att kunna hantera krav på 0,5 procent svavel i fartygsbränsle med viss omställningstid, men nu blev beslutet 0,1 procent svavel och medför orimliga konsekvenser för basindustrin som levererar och konkurrerar på den globala marknaden, säger Marie S. Arwidson, vd för Skogsindustrierna.

I Finland har regeringen i detta läge utnyttjat en juridisk möjlighet, som finns fram till årsskiftet 2009/2010, att låta IMO:s beslut vara beroende av den finska riksdagens samtycke.