Projekt Citybanan: Halva tunneln utsprängd

Mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen ska Citybanan gå i en betongtunnel under vattnet. Tunneln består av tre segment som byggs på annan plats. Copyright: Citybanan, Trafikverket
Mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen ska Citybanan gå i en betongtunnel under vattnet. Tunneln består av tre segment som byggs på annan plats. Copyright: Citybanan, Trafikverket
Nu har man drivit ut hälften av berget i tunneln i projekt Citybanan
Nu har man drivit ut hälften av berget i tunneln i projekt Citybanan

De stora arkeologiska utgrävningarna vid Riddarholmen är klara. Över hälften av berget är utsprängt och det första tunnelgenomslaget har skett. Det är några av de viktigaste händelserna som skett under hösten i projekt Citybanan, den kommande pendeltågstunneln genom centrala Stockholm.

Citybanan, den cirka sex kilometer långa pendeltågstunneln mellan Södermalm och Tomteboda via T-centralen och Odenplan, är ett av Nordens största infrastrukturprojekt för tillfället.

I korthet innebär Citybanan att pendeltågen får egna spår genom Stockholm via tunnel, vilket i sig fördubblar tågkapaciteten genom huvudstaden och ökar tillgängligheten med två nya stationer, City och Odenplan. Med Citybanan ges dels en dryg fördubbling av trafikkapaciteten från dagens 24 tåg per timme och riktning till 48, dels etableras ett system som har bättre marginal mot störningar.

Vid infarten till Stockholm Central konkurrerar nämligen pendeltåg och regionaltåg med godståg och långväga fjärrtåg om plats på spåren. Spårbristen gör att risken för störningar är stor och de kan sprida sig över hela järnvägsnätet, eftersom tåg från hela Sverige möts på Stockholms central. Citybanan är därmed mycket betydelsefull för både pendeltågstrafiken i Storstockholm, regionaltågstrafiken i Mälardalen samt för den nationella fjärrtågstrafiken. 

Byggstartsceremonin för Citybanan ägde rum på Riddarholmen i centrala Stockholm, januari 2009 och projektet har nu således pågått i närmare tre år.

Arkeologiska utgrävningar

Det är också kring den anrika ön Riddarholmen, omedelbart väster om Gamla Stan, som en central del av Citybananprojektet utspelar sig. Projektet löper här igenom en minst sagt känslig kulturhistorisk miljö och under byggandet har sjöbottnen utanför Riddarholmskajen torrlagts, vilket gav möjlighet till den största arkeologiska utgrävningen sedan 1970-talet. Utgrävningen, som påbörjades i juni 2011, gjordes i nära samarbete mellan Sjöhistoriska museet och Trafikverket.

– När arkeologerna hade tagit sig ner till berget i september avslutades arbetena på plats, säger Eva Rådmark Herrder, informationschef på projekt Citybanan. 

Nu har efterarbetet påbörjats, bland annat med att säkra tillsvidareförvaring av fyndmaterialet.

Totalt har marinarkeologerna hittat runt 800 föremål - det största ett ankare och det minsta ett tvåöresmynt.

– Utan sådana här stora byggprojekt skulle vi inte få tillfälle att få fram den information som vi nu har fått, konstaterar Marcus Hjulhammar, projektledare och intendent vid Sjöhistoriska museet.

Sänktunnel

Vid just Riddarholmen återfinns också en av de mest spektakulära etapperna av Citybanan. Det handlar här om att bygga en 300 meter lång betongtunnel som kommer att ligga som en bro på stöd i Söderström, mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen. Det är alltså en sänktunnel som består av tre förtillverkade betongelement.

– Alla element är på plats i Söderström och de ska sättas ihop och sänks ned sommaren 2013, nu pågår förberedande arbeten för detta, säger Eva.

Hälften utsprängt

Citybanan löper till stor del genom urberg, vilket är kännetecknande för just Stockholms markförhållanden. Denna bergart passar sig väl till tunnelbyggnation och man driver sig här fram genom berget på traditionell väg genom sprängning.

– I början av oktober var cirka femtio procent av hela tunneln i Citybanan utsprängd, säger Eva och understryker samtidigt att då också hälften av störningarna var över.

Citybanan löper ju genom den allra centralaste delen av huvudstaden och påverkar därmed många människor, både boende och arbetande. Man har därför varit noga med att genomföra så små sprängsalvor som möjligt i taget och för att undvika skador på hus, så förbesiktigar Trafikverket alla fastigheter inom 150 meter från Citybanans sträckning, i god tid innan sprängarbetena närmar sig. Tidigare i år har även delar av tunnelbanans blå linje varit avstängd på grund av sprängningsarbeten kring T-centralen i Stockholm. Här sprängts det ut för den nya pendeltågsstationen Stockholm City, som ska kopplas ihop med den största knutpunkten i hela Stockholms tunnelbanesystem, station T-Centralen.

Första genomslag

Ett ytterligare bevis på att tunnelarbetena i Citybanan är på god väg, demonstrerades den sista oktober, då det första genomslaget mellan två bergentreprenader kunde ske, cirka 40 meter underjord i höjd med Gamla Brogatan i centrala Stockholm.  Det handlar här om en service- och arbetstunnel som drevs från två håll av entreprenörerna Strabag respektive NCC.

– Innan hela bergtunneln är klar kommer vi att ha ett stort antal genomslag - men det första mellan två olika entreprenader känns naturligtvis speciellt. Det här är en viktig händelse för oss och bra för alla som längtar efter att vi ska bli klara med bergarbetena, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Oväntad grop vid kyrkogård

Vid Citybanans södra del vid Södermalm, skedde en oväntad händelse i mitten av november, som fick uppmärksamhet bland allmänheten. En cirka fyra kvadratmeter stor grop hade bildats på Maria Magdalenas kyrkogård ovanför Citybanans tunnel. Händelsen orsakade inte någon påverkan på människor, byggnader eller gravar. Men Citybanans entreprenör vidtog genast säkerhetsåtgärder. Närområdet spärrades av, tunneln förstärktes och tätades ytterligare, och efter samråd med Maria Magdalena församling fylldes gropen igen.

– Vi är trygga med de åtgärder som entreprenören vidtagit. Nu är arbetet inriktat på att reda ut orsaken och tillsvidare ligger tunneldrivningen nere vid Maria Magdalena kyrka, säger Lars Lindholm, projektledare för Citybanans arbeten på Södermalm.