Scania tar fram farthållare med GPS-teknik

Foto: Dan Boman
Foto: Dan Boman

Scania har utvecklat en farthållare som använder GPS för att avgöra fordonets position och förutsäga vägens topografi. Marschfarten anpassas inför upp- och nerförsbackar, vilket hjälper föraren att få ut så mycket som möjligt av varje droppe bränsle. Enligt Scania kan systemet ge en besparing på upp till 3 procent vid körning på kuperade vägsträckor.

Tidsfaktorn har ofta hög prioritet vid transporter och priset för detta blir högre bränsleförbrukning. Systemet anpassar körningen till topografin på samma sätt som de skickligaste lastbilsförarna gör. Vid körning på nya sträckor, i mörker eller vid dåligt väder hjälper systemet även erfarna förare att spara bränsle

Farthållaren med aktiv framförhållning bidrar enligt Scania till en bränslebesparing på upp till 3 procent med minimal tidsförlust jämfört med landsvägs- eller motorvägskörning med vanlig farthållare. Maximal fördel nås i böljande terräng där vägen aldrig är riktigt plan.

Beräknat på en 40-tons lastbilskombination som körs 180 000 km per år innebär en besparing på 3 procent att bränsleåtgången minskar med omkring 1 700 liter.

Med start under nästa år börjar Scania leverera lastbilar med systemet till kund.