S-Group förvärvar ArcCadastre

S-Group förvärvar ArcCadastre från Lantmäteriet. ArcCadastre är nästa generations programvara för hantering av geografisk information och framställning av kartor i förrättningsverksamhet och övrig kommunal verksamhet. Affären syftar till att ta över utvecklingen av produkten ArcCadastre och fortsätta utveckla konceptet tillsammans med de tre kundgrupperna; kommuner, Lantmäteriet och andra kartproducenter.

Förvärvet säkerställer en fortsatt positiv utveckling och användning av ArcCadastre. S-Group innefattar bland annat företagen Esri Sverige, Esri Finland och S-Group Solutions, som har mycket stort fokus på den kommunala marknaden och Lantmäteriet avseende GIS-programvaror. S-Group är redan idag en partner i utvecklingen av ArcCadastre, dels som återförsäljare av produkten, dels som leverantör av ArcGIS-plattformen.

- ArcCadastre bygger på ArcGIS, världens främsta GIS-programvara. Vi är experter på att utveckla kring denna programvara och vi satsar långsiktigt i våra affärsrelationer. Därför ska befintliga användarna och nya kunder känna affären som en positiv utveckling av ArcCadastre, säger Per Carlsson, Koncernchef för S-Group.

I försäljningen ingår hela ArcCadastre-konceptet, vilket inbegriper anpassningar för kommunal verksamhet och fastighetsbildning. Därutöver ingår samtliga rättigheter till varumärket och underliggande avtal. Arbetet med att överföra produkten till ny ägare kommer att genomföras under hösten inom ramen för ett gemensamt projekt mellan Lantmäteriet och S-Group. Affären förväntas vara slutförd till 1 januari 2012.

- Lantmäteriets ska ytterligare renodla sin verksamhet med fokus på myndighetsutövningen, därför har vi undertecknat en avsiktsförklaring som innebär att vi säljer ArcCadastre till S-Group-koncernen, säger Bengt Kjellson, Generaldirektör för Lantmäteriet.

Genom förvärvet bibehålls utvecklingen av ArcCadastre i Gävle. Det kommer också att behöva göras rekryteringar i Karlskrona. Det kan också skapa nya arbetstillfällen då S-Group ser möjlighet att utveckla och skapa nya marknader med produkten.