Teliasoneras underliggande ebitda-resultat, före engångsposter, blev 9 109 miljoner kronor för det andra kvartalet 2011 (9 194), framgår det av delårsrapporten.
Analytikernas förväntningar låg på ett ebitda-resultat på 8 948 miljoner kronor, enligt SME Direkt.
Teliasonera upprepar prognosen om en omsättningstillväxt under 2011 på omkring 3 procent i lokal valuta och exklusive förvärv.
Det framgår av delårsrapporten.
Bolaget står även fast vid övriga prognoser. Ebitda-marginalen för 2011 förväntas fortsatt blir högre än 2010.
Den påverkbara kostnadsmassan bedöms liksom tidigare öka mindre än de organisk intäktstillväxten i lokal valuta under det innevarande året.
Investeringarna i infrastruktur, capex, spås liksom tidigare att uppgå till 13-14 procent av intäkterna under 2011.
Teliasoneras affärsområde Bredbandstjänster hade en omsättning på 9 155 miljoner kronor (10 100) och en ebitda-marginal på 31,7 procent (31,6) under det andra kvartalet, framgår det av delårsrapporten.
Analytikerna hade förväntat sig en omsättning på 9 294 miljoner kronor med en ebitda-marginal på 31,9 procent.
Teliasoneras resultat för de första sex månaderna är väl i linje med bolagets utsikter för 2011.
Det säger Teliasoneras vd Lars Nyberg i en kommentar till rapporten för andra kvartalet.
"Omsättningstillväxten stärktes jämfört med första kvartalet och resulterade i en märkbart förbättrad lönsamhet", säger han.
Spanien och Sverige är fortsatt tillväxtmotorerna i Mobilitetstjänster. Estland och Lettland redovisade positiv tillväxt för första gången sedan början av 2008, uppger Lars Nyberg.
Teliasoneras utbyggnad av 4G fortsätter och nu har 4G-tjänster lanserats i alla nordiska och baltiska länder. Vid årets slut kommer fler än 200 orter i Sverige att ha tillgång till 4G.
I Eurasien var omsättningstillväxten stark och uppgick till 18 procent i lokala valutor. I Nepal blev Ncell marknadsledare inom GSM och intäkterna mer än fördubblades jämfört med föregående år.
"Utöver den ökade penetrationen ser vi stor potential för mobildata i Eurasien. På ett år har mobildata som andel av totala intäkter nästintill fördubblats och uppgår till cirka 6 procent av försäljningen i regionen", säger Lars Nyberg.
(Nyhetsbyrån Direkt)