Telia Soneras vinst sjönk

Telia Soneras vd Lars Nyberg. Foto: Telia Sonera
Telia Soneras vd Lars Nyberg. Foto: Telia Sonera

Teliasoneras underliggande ebitda-resultat, före engångsposter, blev 9 109 miljoner kronor för det andra kvartalet 2011 (9 194), framgår det av delårsrapporten.

Analytikernas förväntningar låg på ett ebitda-resultat på 8 948 miljoner kronor, enligt SME Direkt.

Teliasonera upprepar prognosen om en omsättningstillväxt under 2011 på omkring 3 procent i lokal valuta och exklusive förvärv.

Det framgår av delårsrapporten.

Bolaget står även fast vid övriga prognoser. Ebitda-marginalen för 2011 förväntas fortsatt blir högre än 2010.

Den påverkbara kostnadsmassan bedöms liksom tidigare öka mindre än de organisk intäktstillväxten i lokal valuta under det innevarande året.

Investeringarna i infrastruktur, capex, spås liksom tidigare att uppgå till 13-14 procent av intäkterna under 2011.

Teliasoneras affärsområde Bredbandstjänster hade en omsättning på 9 155 miljoner kronor (10 100) och en ebitda-marginal på 31,7 procent (31,6) under det andra kvartalet, framgår det av delårsrapporten.


Analytikerna hade förväntat sig en omsättning på 9 294 miljoner kronor med en ebitda-marginal på 31,9 procent.

Teliasoneras resultat för de första sex månaderna är väl i linje med bolagets utsikter för 2011.


Det säger Teliasoneras vd Lars Nyberg i en kommentar till rapporten för andra kvartalet.

"Omsättningstillväxten stärktes jämfört med första kvartalet och resulterade i en märkbart förbättrad lönsamhet", säger han.

Spanien och Sverige är fortsatt tillväxtmotorerna i Mobilitetstjänster. Estland och Lettland redovisade positiv tillväxt för första gången sedan början av 2008, uppger Lars Nyberg.

Teliasoneras utbyggnad av 4G fortsätter och nu har 4G-tjänster lanserats i alla nordiska och baltiska länder. Vid årets slut kommer fler än 200 orter i Sverige att ha tillgång till 4G.

I Eurasien var omsättningstillväxten stark och uppgick till 18 procent i lokala valutor. I Nepal blev Ncell marknadsledare inom GSM och intäkterna mer än fördubblades jämfört med föregående år.

"Utöver den ökade penetrationen ser vi stor potential för mobildata i Eurasien. På ett år har mobildata som andel av totala intäkter nästintill fördubblats och uppgår till cirka 6 procent av försäljningen i regionen", säger Lars Nyberg.

(Nyhetsbyrån Direkt)