I takt med att tekniken utvecklas och våra medievanor förändras får bredbandet en allt viktigare roll i svenska hushåll. Nu prioriterar Svenskarna bredbandet framför bland annat utlandsresan. Till och med bilen prioriteras bort när konsumenten måste välja. Det visar en nyligen genomförd undersökning.
Bredbandet har fått en viktig roll i hemmet. 9 av 10 hushåll tycker att bredbandet är oumbärligt. Det visar den nyligen genomförda undersökningen via Com-panelen, på uppdrag av Com Hem.
– Under mina 18 år som verksam inom bredband och telekom har jag sett stora beteendeförändringar i hur, när och till vad konsumenter använder internet. Och utvecklingen fortsätter. Att det är så många som föredrar internetuppkoppling före semester, tv och bil, säger en hel del om hur viktigt internet är för oss i dagens informationssamhälle, säger Marie Johansson, chef för produktledning för telefoni och bredband på Com Hem.
Undersökningen visar också att 6 av 10 gärna vill vara först med nya internetföreteelser. Dessutom planerar respondenterna att spendera mer tid på nätet under 2011.
– Vi ser att det under de senaste 12 månaderna skett en markant ökning i användandet av streamingtjänster för musik och rörlig bild samtidigt som relativt etablerade beteenden, till exempel att göra bankärenden på nätet, också ökar, säger Marie Johansson.
Samtidigt som 28 procent av deltagarna i panelen spenderar mer än fem timmar per dag på internet, förutspår man ett ökat användande. Nära 40 procent av Com-panelen tror att de under följande år kommer att streama mer rörlig bild, 25 procent att de kommer lyssna på mer musik och 20 procent att de kommer göra fler bankärenden på nätet.